mit csinál egy kontroller?
A kontrollerek vagy pénzügyi ellenőrök felső szintű vezetők, akik számviteli vezetőként dolgoznak, és felügyelik a pénzügyi jelentések elkészítését, beleértve az eredménykimutatásokat és a mérlegeket. A vállalathoz érkező pénzek pontos könyveléséért és a hibák kiküszöböléséért is felelnek. Bankok, kormányügynökségek és nagyvállalatok egyaránt alkalmaznak kontrollereket.
A kontrollerek szorosan együttműködnek a szervezet költségvetési, könyvvizsgálói, számviteli és egyéb költségvetéssel kapcsolatos részlegeivel. Ők felelősek a vállalat hosszútávú pénzügyi kilátásait meghatározó jelentések készítéséért, feladatuk, hogy biztosítsák a havi pénzügyi nyilatkozatok pontos és időben történő kivitelezését. A kontrollerek feladata a megfelelő dokumentumok benyújtása is a törvényi szabályozó szervezetek felé. Ez a nyilvántartás őszinteséget, hatékonyságot és pontosságot biztosít a vállalaton belül. Elvárás továbbá a kontrollerek felé, hogy javítsák a folyamatok hatékonyságát minden részlegen a jelentési határidők betartása érdekében.
A kontroller a személyzeti ügyekért is felelhet, ugyanakkor kisebb vállalatoknál gyakori, hogy a kontroller az egyetlen könyvelő is a cégnél. Ennek a munkakörnek gyakran informatikai vetülete is van és az üzletfejlesztést is érintheti. Közvetlenül az elnöknek vagy az igazgatótanácsnak jelentenek, hogy betekintést nyújtsanak és ajánlásokat tegyenek a vállalat költségvetésének kezelésére. Ezeket az ajánlásokat minden esetben közérthető módon kell megfogalmazniuk.
A munkakörhöz szükséges készségeket tekintve az analitikai gondolkodásmóddal rendelkezők nagy valószínűséggel sikeresek lesznek ebben a pozícióban. A jó kontrollerek a tanuláshoz való hozzáállásukban gyakran lelkesítőek és rugalmasak. A kontroller alkalmazkodási készsége, hogy hogyan boldogul egy ilyen kihívásokkal teli szerepkörben, abban fog tükröződni, hogy hogyan reagál a váratlan változásokra és elvárásokra a vállalaton belül.
tekintse meg a legújabb pénzügyi állásajánlatainkat
megnézem
egy kontroller átlagos fizetése
Bérkalkulátorunk segítségével megismerheti a fizetési sávokat, hogy mennyit keres egy kezdő, vagy tapasztalt kontroller. A bércsomag általában tartalmaz egyéb juttatásokat is, nem ritka, hogy egyes vállalatok éves prémiumot is ajánlanak.
hogyan kereshet többet kontrollerként?
Kontrollerként a bércsomag függ a tapasztalattól és a cég méretétől. Széleskörű tapasztalttal magasabb fizetés jár, amely arányban áll a munka során kamatoztatott készségekkel és szakértelemmel. A bértárgyalás során a megszerzett képesítések is sokat nyomhatnak a latban. Mesterdiplomával és a mélyebb szaktudást igazoló egyéb bizonyítványokkal magasabb fizetési sávból indulhatunk, mint egy főiskolai diplomával rendelkező jelölt.
Egy kisebb vállalatnál alacsonyabb fizetésre számíthatunk, hiszen a cég költségvetése is szerényebb és általban a feladat sem olyan összetett egy egyszerű pénzügyi stratégiával rendelkező vállalatnál. Nagyvállalatoknál a munka a pénzügyi adatok összetettsége miatt általában specifikusabb.
Szeretné tudni, mennyit keres egy kontroller? nézze meg bérkalkulátorunkban!
bérkalkulátora kontroller munkakör típusai
Egy kontroller leggyakrabban az alábbi területek valamelyikére specializálódhat:
- pénzügyi kontroller: a pénzügyi kontroller a napi pénzügyi műveletek felügyeletéért felelős könyvelő csapatot vezeti. Feladata a könyvelési funkciók működtetése és ő felel a cég nyilvántartásaiért és kimutatásaiért. A könyvelés elemzése mellett meg kell értenie az üzleti tevékenységeket annak érdekében, hogy a stratégiai üzleti döntéseket támogató pontos elemzéseket készíthessen.
- hitelkontroller: a hitelkontroller a vállalat rendelkezésére álló hiteleket elemzi, és értékeli a cég adósságállományát. Hitelbírálatokat kezel, fizetési terveket készít, minden hitelezőre vonatkozóan pontos pénzügyi nyilvántartást és visszafizetési feltételeket vezet. Arról is gondoskodik, hogy a cég időben megkapja a pénzt a hitelezőktől.
kontrollerként dolgozni
A kontroller rálát vállalata pénzügyi erőforrásainak egészére, és pénzügyi stratégiák kidolgozásával segíti a vezetőséget. Ismerje meg részletesebben egy kontroller feladatait.
-
a kontroller feladatai
A kontroller legfőbb feladatai a következők:
- a számvitel és a pénzforgalom gondozása: a kontroller feladata a napi könyvelési teendőknél kezdődik, például a bejövő és kimenő számlák kezelése és a bérszámfejtés elvégzése. Kisvállalkozásoknál napi pénzforgalmi feladatokat is felügyel, és kiküszöböli a pénzforgalom kezelés szakszerűtlenségeit.
- könyvelési politika alkalmazása: a kontroller kisvállalkozások könyvelési politikájának és hivatalos könyvelési eljárásainak kidolgozásában segédkezik. Ha a cégnek van már könyvelési politikája, a kontroller abban segít, hogy a cég a növekedési stratégiájához igazítsa a könyvelését. Ez a stratégia korszerűsítését jelenti, hogy a vállalat az üzleti tevékenysége szerinti legjobb könyvelési eljárással rendelkezzen.
- pénzügyi jelentések a menedzsment felé: a kontroller fontos pénzügyi jelentésekkel segíti az üzlettulajdonost a vállalat aktuális mérlegének értékelésében. Az elszámolási időszak lezárásakor pénzügyi kimutatásokat készít, amelyek segítenek a vállalat pénzügyi helyzetének elemzésében. Havi jelentéseket is készít, hogy támogassa a döntéshozók pénzforgalmat javító stratégiáját.
- belső auditok kivitelezése: a kontroller javaslatot tesz arra, mikor a legalkalmasabb belső auditot végezni, az egyes részlegek ellenőrzésétől a teljes cég átvilágításáig. Néha az ő feladata az audit elvégzése vagy az auditor csapat felügyelése. Elő is készítheti a vállalat könyvelését egy külső auditra.
- üzleti költségvetés és előrejelzés: a kontrollerek korábbi adatokon és piaci trendeken alapuló előrejelzésekkel segítik a pénzügyi vezetést. Pénzügyi tervezést is végeznek az egész szervezet költségvetésnek kidolgozásával és a források részlegek közti szétosztásával.
- kockázatértékelés és átvilágítás fúzió esetén: a kontroller beazonosítja és elemzi azokat a lehetséges eseményeket, melyek hátrányosan hatnak a vállalat pénzügyi mérlegére. Felülvizsgálja továbbá a cég befektetési lehetőségeit és fúziós ügyleteit.
-
munkakörnyezet
A kontroller jellemzően irodai környezetben dolgozik. A kontrollerek fontos egyeztetéseken vesznek részt, hogy megvitassák a felsővezetőkkel a vállalat pénzügyi politikáját, ezért alkalmanként szükséges lehet nagyobb céges megbeszélésekre és képzésekre utazni. A kontroller távmunkát is végezhet, otthonról is elláthatja feladatait, ám a fontosabb egyeztetésekre ez esetben is személyesen kerül sor.
-
kikkel dolgozik együtt egy kontroller?
Munkáltatótól függően a munkatársak lehetnek könyvelők, pénzügyi elemzők és auditorok. A kontroller dolgozhat értékesítési igazgatók és könyvelési adminisztrátorok mellett, valamint más szakemberek, többek között hiteligazgatók, pénzügyi ügyintézők és irodavezetők mellett.
-
munkaidő beosztás
A legtöbb kontroller egyműszakos munkarendben, 40 órát dolgozik egy héten, irodai órákban. Előfordulhat, hogy munkaidő után, vagy hétvégén is dolgozniuk kell, ha munkáltatójuk arra kéri őket, hogy vegyenek részt egy-egy szakmai találkozón vagy szemináriumon. Szerencsére a legtöbb vállalat rugalmas munkaidőt tesz lehetővé kontrollerei számára, ezért dolgozhatnak teljes vagy részmunkaidőben, ahogy feladataik megkívánják.
-
fejlődési lehetőségek
A kontroller a teljes könyvelési csapatot felügyeli, benne könyvelőkkel, bérszámfejtési, pénzügyi és adóügyi vezetőkkel. Az állás felügyeleti jellegéből adódóan könnyű szenior-szintű igazgatói pozíciók felé továbblépni. Néhány kontroller például pénzügyi főigazgató, kincstárnok vagy a cég vezérigazgatója lesz. Néhányan egy adott ágazatra vagy üzleti funkcióra szakosodnak, mint a hitelkontrolling vagy pénzügyi kontrolling.
-
amiért érdemes kontroller állást a Randstadon keresztül keresni
- egy a munkaerőpiac pénzügyi szektorát jól ismerő tanácsadó támogatja a kiválasztási folyamat során
- álláslehetőségek széles skáláját találja honlapunkon
- akár határozott akár határozatlan idejű állást keres, segítünk megtalálni azt az állást, ami Önhöz leginkább passzol.
szükséges tanulmányok és készségek
Az alábbi végzettségek megszerzésével indíthat kontroller karriert:
-
szakirányú diploma
Kontrolleri szerepkörhöz BSc diplomára van szükség pénzügyből, üzleti igazgatásból vagy könyvelésből. Az ilyen diploma megfelelő készségeket nyújt a különféle könyvelési feladatok ellátáshoz. Bizonyos munkáltatók mesterdiplomát is megkövetelhetnek, mivel a kontroller szenior szinten dolgozik a legtöbb cégnél.
-
munkatapasztalat
Általában 2-3 év pénzügyi (elsősroban számviteli területen szerzett) tapasztalattal junior kontroller pozíciókat pályázhatunk sikerrel. 3-5 év tapasztalat kontroller munkakörben már elegendő senior kontroller pozícióba történő továbblépéshez. Tapasztalatszerzéshez kezdő szintű könyvelési és kontroller asszisztensi feladatkörök lehetnek hasznosak.
-
engedélyek és tanúsítványok
A munkakör betöltéséhez alapvetően közgazdász végezettség szükséges, amihez fontos a számvitel területén szerzett jártasság is. Állásra jelentkezésknél a REFA nemzetközi kontrolling képzéssel, valamint nemzetközi számviteli ismeretekkel (IFRS, USGAAP) veresenyelőnybe kerülhet egy pályázó.
készségek.
Egy kontrollernek többek között az alábbi készségekkel kell rendelkeznie:
-
pénzügyi érzék
A jó kontrollernek komoly pénzügyi érzékkell kell rendelkeznie, hogy értelmezni és elemezni tudja a cég pénzügyi adatait. A pénzügyi ismeretek segítségével felmérheti a vállalat pénzügyi helyzetét és felmérheti a befektetési lehetőség kockázatait.
-
problémamegoldó készség
A kontrollernek kezelnie kell a könyvelési adatok előkészítése során felmerülő problémákat. Problémamegoldó képességgel előre láthatja a kockázatokat, és módot találhat a problémák enyhítésére, mielőtt azok eszkalálódnának.
-
csapatvezetési és vezetői készség
Egy nagy csapat könyvelőt irányító kontrollernek tiszteletet kell tudni parancsolni és cselekvésre kell inspirálnia a csapatát. Jó csapatirányítási készség segítségével javíthatja a belső hatékonyságot, hiszen mindenki az optimális szintjén működik majd.
gyakran ismételt kérdések
Összegyűjtöttük a leggyakrabban ismétlődő kérdéseket a kontroller munkakörrel kapcsolatban:
-
mi a kontroller feladata?
A kontroller a vállalat pénzügyi tevékenységének irányításában segít, például a költségvetés elkészítésével és a pénzügyi jelentések felügyeletével. A bérszámfejtéssel és a befektetési lehetőségek felmérésével kapcsolatos alapvető feladatokat is elláthatják.
-
a kontroller nehéz szakma?
Kontrollernek lenni nagy kihívás lehet, hiszen át kell látni a teljes szervezet pénzügyi tevékenységét. Néha nehéz minden ügyletet nyomon követni és felmérni az üzleti tevékenységekkel járó kockázatokat. De egy jó csapat élén zökkenőmentes lesz a munka.
-
mi a különbség a kontroller és a pénzügyi igazgató (CFO) között?
A pénzügyi igazgató a vállalat növekedési lehetőségeit vizsgálva készít hosszútávú stratégiát. A kontroller a napi pénzügyi tevékenységet felügyeli a könyvelési osztályon, és nem hoz stratégiai döntéseket.
-
mik a kontroller napi feladatai?
A napi feladatok a cég méretétől függnek. Kisvállalkozásnál a napi pénzforgalmi és könyvelési tevékenységekkel foglalkozik a kontroller. Nagyvállalatoknál részlegeket felügyel és könyvelői csapatokat irányít.
-
milyen készségekre van szüksége a kontrollernek?
Megfelelő szintű pénzügyi ismeretekre és és jó pénzügyi érzékre van szükség ahhoz, hogy egy kontroller a legjobb döntéseket hozhassa meg a csapat számára. Elengedhetetlen továbbá a jó problémamegoldó készség is, a felmerülő problémák hatékony kezeléséhez.
-
hogyan lehet kontroller állásra pályázni?
Kontroller állásra pályázni könnyű: készítse el Randstad-profilját, és válogasson állásajánlataink közül az Ön közelében. Bejelentkezést követően jelentkezzen egy kattintással az Önnek szimpatikus álláslehetőségre a weboldalunkon keresztül!