A LinkedIn nemcsak az online kapcsolattartásban segít, hanem a karrierünket is jelentősen befolyásolhatja, hiszen a Magyarországon is egyre több iparágban népszerűvé váló platform tudatos alkalmazásával növelhetjük hitelességünket, átadhatjuk legfontosabb szakmai kompetenciáinkat és a munkáltatók számára is “megtalálhatóvá” válhatunk. A Randstad tanácsadóinak tippjeivel úgy alakíthatjuk LinkedIn-profilunkat, hogy az a leginkább szolgálja szakmai céljainkat!
láthatóság.
Érdemes tudnunk, hogy a LinkedIn nemcsak szakmai bemutatkozóként vagy a fejvadászok keresőfelületeként szolgál, hanem az aktív és passzív álláskeresők is alkalmazhatják következő pozíciójuk megszerzésére. Sokan csak “szakmai Facebook-oldalnak” nevezik, ugyanis a Facebook számos jó tulajdonságát hordozza, viszont elhagyja az adott esetben nem kívánt, professzionális közegben felesleges funkcióit. A LinkedIn-profil nemzetközi vizibilitást bitosít, amelynek segítségével passzív álláskeresőként is megtalálhatnak minket a számunkra releváns állásajánlatokkal, és egy olyan kapcsolati háló kiépítésében is segítségünkre lehet, amely kiterjedtsége, elsősorban szakmai jellege által váratlan lehetőségeket biztosíthat számunkra.
Munkával kapcsolatos tematikájának köszönhetően alkalmas felület lehet a kapcsolatfelvételre azokkal a szakmabeliekkel is, akiket semmiképp nem a személyes Facebook-profiljukon keresztül közelítenénk meg: a LinkedIn kifejezett célja a professzionális kapcsolattartás és ideális esetben nem jellemzőek rá a túlzottan gyakori vagy személyes tartalmak – ide eleve a professzionális networking céljával regisztrálnak a felhasználók.
A Facebookkal ellentétben ez a platform a “szakmai létezésünket” demonstrálja, egy hitelesnek észlelt felületen keresztül segít többek között a HR területen dolgozóknak a jelöltek elhelyezésében azáltal, hogy gyorsan képet tudnak alkotni eddigi munkáinkról, sikereinkről és képességeinkről. Ha már rendelkezünk LinkedIn-profillal, akkor használhatjuk a munkaerőpiacról való tájékozódásra, megnézhetjük, hogy milyen cégek milyen szektorokban keresnek munkaerőt vagy jellemzően kiket foglalkoztatnak. Ez mind a pályaválasztásban, mind jelenlegi munkahelyünk értékelésében is a segítségünkre lehet.
A láthatóságból adódó esetleges kockázatokat fontos mérlegelnünk: legyünk tudatosak abban, hogy mennyi és milyen jellegű információt osztunk meg magunkról, hiszen ezek beállításoktól függően sokak számára elérhetők lesznek így!
milyen egy profi LinkedIn-profil?
adatok és struktúra.
Egy kiválasztással foglalkozó szakember rengeteg önéletrajzzal és LinkedIn-profillal találkozik akár napi szinten, így pontosan tudja, hogy mit és hol keressen a megadott információk között. Rövid idő alatt kell döntenie arról, hogy szerepel-e a profilon vagy az önéletrajzban az a kompetencia, amire az állás betöltéséhez szükség van, így fontos, hogy ezek a kapcsolódási pontok megfelelően látszódjanak: a profilnak átláthatónak és jól strukturáltnak kell lennie.
Törekedjünk konkrétumok megjelenítésére: pontos cég- és intézményneveket, dátumokat, illetve tanulmányainkkal töltött időtartamot adjunk meg, egyértelmű legyen a megjelölt feladatkörünk. Akkor lesznek hitelesek a felsorolt adatok, ha minden esetben a valóságot tükrözik, ezzel növelhetjük az esélyt arra, hogy bekerüljünk a potenciális jelöltek körébe egy nyitott pozíció kapcsán. A LinkedIn angol nyelvű oldal, így ha akár alapszinten beszéljük a nyelvet, angolul érdemes kitöltenünk az adatainkat (amennyiben ez nem lehetséges használjuk anyanyelvünket vagy más aktívan használt és beszélt nyelvet). Adatainkat és a helyesírást minden esetben ellenőrizzük, hiszen ennek alapvető befolyása van a rólunk kialakuló első impressziókra.
profilkép.
Arról mi döntünk, hogy feltöltünk-e fényképet a profilunkra, viszont a HR tanácsadók számára ez az egyik legfontosabb inger az első benyomás kialakulásakor. Az általunk választott fotó legyen éles, lehetőleg professzionális beállítású, látszódjon az arcunk, és sokat számíthat, ha mosolygunk rajta. Egy szimpatikus, kedvességet sugárzó fotóval a szakmai háttér mellé arcot tud társítani az olvasó, így pozitív és személyes összképet alkothatunk.
fejléc.
Személyiségjegyeinket és karrierutunkat kommunikálhatjuk a megfelelően megfogalmazott fejléccel is. Jelölhetjük tömören és professzionális stílusban a jelenlegi pozíciónkat vagy írhatunk egy kreatívabb szöveget is erről – a lényeg, hogy rólunk és a munkánkról szóljon. Itt választható egy olyan opció is, amellyel aktiválhatjuk a profilunk láthatóságát a tanácsadók felé. Az “Open to new opportunities” gombra kattintva megadhatjuk, hogy milyen állásokra vagyunk nyitottak, így könnyebben ránk találhat egy fejvadász a megfelelő kereséskor.
szakmai tapasztalat.
Ennél a szekciónál is kiemelten fontos az információk valóságnak való megfelelése. Tartalmazzon dátumokat, pontos és átlátható leírást az eddigi állásainkról, amelyekben részletezzük a munkánk során végzett feladatainkat – fontos, hogy a munkakörünkhöz nem szorosan kapcsolódókat is tüntessük fel, hiszen elképzelhető, hogy egy másik munkáltató számára pont az lesz a meggyőző tényező. Betöltött pozíciónkat igyekezzünk úgy jellemezni, hogy az átadja a munkánk lényegét és súlyát, ne becsüljük alá vagy fölé vele képességeinket – találjuk meg az egyensúlyt a tárgyilagosság, őszinteség és a pozitív képre való törekvés között. Munkahelyeink felsorolását kezdjük a legutóbbival, majd időben visszafelé haladva listázzuk az eddigieket.
Érdemes alkalmaznunk az iparágunkra, szakmánkra jellemző különböző kulcsszavakat is a kitöltött szövegekben. A fejvadászok sokszor keresnek egy-egy specifikus terület jellemzőire a LinkedIn-en, ezért fontos, hogy a megfelelő szakszavakkal megtalálhatóvá tegyük a profilunkat számukra. Gondolkodjunk a recruiterek fejével! Milyen kompetencia az, amelyre biztosan rákeresnek egy számunkra releváns pozíció kiválasztási folyamatában?
tanulmányok és nyelvtudás.
Ez a része a LinkedIn-profilunknak szintén attól lesz hiteles, hogy valódi, specifikus információkat tartalmaz. Adjuk meg a megfelelő dátumokat, a releváns oktatási intézményeket – ezek jellemzően a legmagasabb iskolai végzettségeket jelentik –, esetleges diplomákat, elvégzett szakmai kurzusokat és tüntessük fel a nyelvvizsgákat és időpontjaikat, részletezzük a nyelvtudás szintjét. Fontos szempont lehet, hogy aktív vagy passzív-e a nyelvtudás, illetve, hogy mennyi idő alatt érhető el újra számunkra az adott szint.
elérhetőségek.
Kontaktadataink megadásakor mérlegeljük, hogy mennyit szeretnénk megosztani elérhető információként – lehetőségünk van telefonszám és e-mail cím megadására is –, viszont ezek megadása nélkül érdemes fokozottan figyelni a platformon belüli vagy a regisztrált e-mail címünkre érkezett értesítéseinket, üzeneteinket, hogy valamilyen csatornán biztosan el tudjanak érni minket.
referenciakérés.
Ezzel a funkcióval szakmai hitelességünket tovább erősíthejük. Fontos pluszt jelenthet a profilunkon legalább három olyan referencia, amely főnököktől, kollégáktól vagy akár barátoktól érkezik, akik igazolni tudják a képességeinket. A referenciák beérkezéskor nem kerülnek ki rögtön a profilunkra, így lehetőségünk van eldönteni, hogy hasznos és informatív-e a leírás számunkra.
a LinkedIn alkalmazása aktív álláskeresőként.
Ha éppen munkakeresés folyamatában vagyunk, érdemes napi rendszerességgel bejelentkezni az oldalra, figyelemmel követni a kapcsolati hálónkat és az új meghirdetett állásokat. Amennyiben nem tudjuk ezt napi szinten követni, kapcsoljuk be a az e-mail értesítést, így láthatjuk, ha valaki üzent nekünk vagy számunkra érdekes állást posztolt. Ezt a “Job alert on” gomb megnyomásával tudjuk beállítani, ami így automatikusan a kereséseinknek megfelelő állásokat jeleníti meg a kiküldött e-mailben.
Fogadjuk el a releváns bejelöléseket más felhasználóktól, és mi is igyekezzünk új kontaktokkal szélesíteni a kapcsolati hálónkat, nem tudhatjuk, ki segíthet majd minket később egy új álláshoz. Amennyiben valaki visszaél a profiljával és nem szakmai célokra alkalmazza, azonnal törölhetjük ismerőseink közül.
Használjuk ki a LinkedIn által nyújtott összes lehetőséget: a csoportokat, hashtageket, a “Jobs” menü álláskeresőjét, így olyan tartalmakra találhatunk, amelyek az érdeklődési körünkbe tartoznak. Követhetünk üzleti influencereket és prominens szakmabelieket is, vagy olyan profilokat, amelyeken hasznos cikkeket, tippeket osztanak meg. Amennyiben konkrét elképzelésünk van az általunk keresett állásról, fontos, hogy a keresőben beállítsuk a lokációt és használjuk a már korábban említett megfelelő kulcsszavakat, hogy szűkítsük a találati listát.
A legtöbb fejvadász és vállalati HR szakember igyekszik kihasználni a LinkedIn adta lehetőségeket és kapcsolati hálóját aktívan bővíteni a platformon. Profilunkra akkor találhatnak rá, ha ez publikusra van állítva, kontaktjaik közé akkor kerülhetünk be, ha nyitottak vagyunk megkereséseikre. Aktív álláskeresőként a korábbiakban javasolt beállításokkal, tartalmi és stilisztikai szempontok alkalmazásával mindenképp érdemes megkönnyíteni a kiválasztást koordinálók dolgát!