Új állást találni nem mindig egyszerű. Fél siker, ha már megvan az elhatározás a munkahelyváltáshoz, a sikeres álláskereséshez azonban elengedhetetlen egy jó stratégia.
De hogyan kezdjünk hozzá? A kapkodás helyett gondoljuk végig, mi fontos számunkra egy munkahelyen, milyen feladatokat végeznénk szívesen, mihez van meg a megfelelő tudásunk, majd kövessük az alábbi 5 lépést, hogy sikerrel vegyük az akadályokat!
Összeállítottunk egy 5 lépéses online álláskeresési stratégiát, ami segíthet könnyebben megtalálni új állásunkat.
1./ célok meghatározása.
Első lépésként gondoljuk végig, mivel szeretnénk foglalkozni és ennek mentén kezdjük majd el kialakítani keresési stratégiánkat. Ezt követően határozzuk meg céljainkat, mit szeretnénk elérni 2, 3, vagy 5 éven belül, majd vegyük sorra, mik fontosak számunkra a napi munkavégzés során (pl. rugalmas munkaidő, home office lehetőség, munka-magánélet egyensúlya, vagy akár az, hogy olyan cégnél dolgozzunk, amelyik felelősen tevékenykedik). Így könnyebben tudunk majd szűrni és válogatni az állásportálokon a lehetőségek között és olyan állásokra pályázni, amik leginkább megfelelőek számunkra.
2./ önéletrajz és online profilok készenlétben.
Az önéletrajzunk, vagy LinkedIn profilunk az, amivel először találkozik leendő munkáltatónk, ezért elengedhetetlen, hogy kellő időt és energiát szánjunk ezek napra készen tartására. Első lépésként aktualizáljuk őket, adjuk hozzá legutolsó munkakörünket, feladatainkat, frissítsük profilképünket.
Állásra jelentkezés előtt mindig alaposan olvassuk át a hirdetésben szereplő leírást, mert legtöbbször tartalmazzák a munkakör betöltéséhez szükséges készségeket. Amennyiben rendelkezünk az elvárt tudással és készségekkel, ezeket tüntessük fel önéletrajzunkban is, hiszen ezek olyan kulcsszavak, amelyek előszűrés során segítenek megtalálni a pozícióra alkalmas jelölteket a HR-eseknek. A kulcsszavak segítségével pedig máris egy körrel beljebb kerülhetünk a kiválasztási folyamatban.
Önéletrajzunk mellett érdemes online jelenlétünket is rendbe tenni: nézzük át social media profiljainkat, különösen, amelyeken egyértelműen beazonosíthatóak vagyunk. Egy publikus kompromittáló fotó, vagy egy viccesnek gondolt, de lehet, hogy sértő tartalom vagy szélsőséges komment nem biztos, hogy túl jó fényt vetne ránk.
Ezt követően fordítsunk időt LinkedIn profilunkra is, építsük fel, hiszen ez az elsődleges szakmai közösségi felület, ahol a legtöbb recruiter is jelölteket keres. Állítsunk be professzionális profilképet, adjuk meg korábbi munkatapasztalatainkat, amihez pár szóban írjuk le feladatainkat is, adjunk hozzá skill-eket, hiszen ezek is kulcsszavakként funkcionálnak és mind növelik esélyeinket, hogy a recruiterek ránk találhassanak. És természetesen ne felejtsük el „Open to work”-re állítani profilunkat, ahol beállíthatjuk preferenciáinkat is.
3./ ütős bemutatkozás.
A „Meséljen magáról” kérdés szinte mindig az elsők közt van, amit feltesz az interjúztató, akár telefonos, online, vagy személyes interjún veszünk részt. Ez a pár perc tehát sorsdöntő is lehet, ezért érdemes átgondolnunk, milyen információkat osztunk meg magunkról.
A bemutatkozásban, az úgynevezett „elevator pitch”-ben, érdemes pár szót mondani korábbi tapasztalatainkról, miért szeretnénk váltani, mit szeretnénk elérni és hogy miért érezzük úgy, hogy az adott pozíció megfelel számunkra és mivel tudunk hozzájárulni a cég céljaihoz, növekedéséhez.
Egy lényegre törő, céltudatos bemutatkozásból az interjúztató könnyen meg tudja határozni, hogy mennyire passzolunk az adott pozícióhoz, a csapatba, vagy magához a céghez.
4./ nyomon követés.
Az álláskeresés általában hosszadalmas folyamat ezért a jelentkezésekkel kapcsolatos rengeteg információt érdemes rendszerezni, hogy folyamatosan nyomon tudjuk követni őket. Így elkerülhetők az olyan kellemetlen szituációk, amikor figyelmetlenségből kétszer is jelentkezünk ugyanarra a pozícióra.
Készítsünk egy táblázatot, ami tartalmazza a megpályázott pozíció nevét, leírását (érdemes lementeni, hiszen ha lejár a hirdetés, előfordulhat, hogy nem tudjuk visszakeresni), valamint a jelentkezés dátumát. Ezen kívül feljegyezhetjük az interjúk dátumát itt is, valamint a toborzó elérhetőségét, ha esetleg nem kapunk visszajelzést a beígért időben, vagy kérdésünk van, így könnyebben fel tudjuk venni a kapcsolatot. A legjobb, ha valamilyen felhő alapú szolgáltatást (pl. Google Sheets) használunk, így bárhonnan el tudjuk érni feljegyzéseinket.
5./ kapcsolatépítés.
A megfelelő emberek új ajtókat nyithatnak előttünk, akár karrierről, akár fejlődésről legyen szó. Ehhez nem is feltétlenül szükséges, hogy folyamatosan új emberekkel találkozzunk, érdemes inkább figyelmet fordítani meglévő ismeretségeinkre, hiszen előfordulhat, hogy pont itt találunk valakit, aki segítségünkre lehet majd. Ápoljuk tehát meglévő szakmai kapcsolatainkat is, érdeklődjünk tevékenységük iránt, tegyünk javaslatokat.
Ebben és új szakmai kapcsolatok építésében is nagy segítség lehet a LinkedIn is, ezért is érdemes időt szentelni profilunkra és a hírfolyamra is.
Az aktív álláskeresés időszakában érdemes elfogadni HR tanácsadók felkéréseit LinkedIn-en és mi is bátran küldjünk számukra, hiszen így bekerülünk pool-jukba és könnyebben fel tudják velünk venni a kapcsolatot egy-egy számunkra releváns lehetőséggel. Ehhez azonban elengedhetetlen egy részletesen kitöltött profil, hogy könnyen ránk találjanak majd.
Ezzel a tudatos stratégiával nagyban megkönnyíthetjük az álláskeresés időszakát és tudatosabban pályázhatunk, valamint sikeresebben interjúzhatunk is majd.