Az értékesítés igazi művészet, ráadásul ma már nem elég hozzá, ha valaki jól bánik az ügyfelekkel, fontos a proaktivitás, a magabiztos fellépés, az ügyféligények pontos ismerete. Ha ezen a területen keres állást, az alábbi elvárásokkal érdemes tisztában lennie.

 

1. Hunter sales-es hozzáállás

Ugyan néhány éve az ügyféligények kezelése is sales feladat volt, mára a proaktív értékesítés fontosabbá vált, mint valaha. A sales-esnek tudnia kell, mire van szüksége az ügyfeleknek, proaktívan keresnie kell a lehetőségeket, hosszú távú üzleteket kell kötnie. Gyakori baki, hogy a magát proaktívnak valló értékesítő az interjún elmondja, hogy nem szereti a hideghívásokat, vagy éppen meglévő adatbázisokból szeret dolgozni.

2. Ügyféltípus alapos ismerete

Bár bevett gyakorlat, hogy az új sales munkatársak komoly tréninget kapnak a termékről, szolgáltatásról, piacról, ugyanakkor kiemelten fontos, hogy az értékesítő az adott terület ügyféltípusával egy nyelvet beszéljen, megértse az ügyféligényeket. Például ha csak a műszaki területet nézzük, azon belül is teljesen más kommunikációt igényelnek a szakik és a nagyvállalati ügyfelek. Így egy korábban szerszámok értékesítésével foglalkozó sales-es, hiába van benne műszaki affinitás, nem biztos, hogy B2B területen is ugyanúgy megállja a helyét.  Alapvetően a következő nagy területeket lehet elkülöníteni a sales-en belül:

  • B2B és B2C,
  • termék és szolgáltatás, 
  • key account manager és értékesítési képviselő.

3. Pozícióhoz illeszkedő személyiség

Bár valóban egyre inkább a proaktív, akvizíciós értékesítőket keresik, sok olyan állás is van, ahol inkább a meglévő ügyfelekkel kell foglalkozni. A személyiségéhez passzoló pozíciókat pályázzon meg! A megfelelő állások kiválasztásában HR tanácsadóként mi is segíteni tudunk, hiszen jól ismerjük a vállalatokat és azokat az elvárásokat, amelyeket az értékesítő munkatársakkal szemben támasztanak.

4. Konkrétumok bemutatása

Egy értékesítő megítélésekor az eredményei a legfontosabbak. Az önéletrajzában írja le, milyen ügyfélkörrel, konkrét partnerekkel dolgozott együtt, milyen számszerűsíthető eredményeket ért el (pl. hány %-os bevétel-növekedést hozott a cégének), milyen iparágban tevékenykedett. A kísérőlevelében is emelje ki a legfontosabb eredményeket, és az interjún is említsen meg konkrét sikereket!

Az önéletrajzban még korai konkrét referenciákat megnevezni, ugyanakkor nagyon jó benyomást kelt, ha jelzi, hogy igény esetén meg tudja adni.

5. Magabiztos, de nem beképzelt

A sales-es alapvető kelléke a magabiztossága, ugyanakkor egy interjún érdemes tisztában lenni vele, hogy a HR-esek általában más típusú emberek, akik számára a túlzott magabiztosság könnyen beképzeltségnek tűnhet. Ügyeljen rá, hogy jó benyomást tegyen az interjúztatókra!



6. Elkötelezettség

Az értékesítők többnyire eredményorientáltak, így célszámok kijelölésével jól motiválhatók, a munkaadónak ugyanakkor fontos, hogy lássa, a munka mögött valódi elkötelezettség áll. A jelentkezéskor és az interjú során is mutassa be, hogy miért érdekli az adott terület, hogyan tudna a cég hasznára válni sales-es munkatársként, mutasson valódi érdeklődést a pozíció iránt!

 

Kitekintő: munkaerőpiac értékesítő szemmel

A legtöbb nyitott sales-es pozíció FMCG, szolgáltatás – ezen belül is kiemelkedik a pénzügyi szolgáltatás –, valamint műszaki területen található. A budapesti helyek mellett sok vidéki állást, valamint országos szintű pozíciót is kínálnak a vállalatok. Így ha szeret mozgásban lenni, jó választás lehet az értékesítő szakma.

A fizetés mértéke ugyan nagyon cégspecifikus, ugyanakkor egyre jellemzőbb, hogy alapbér+jutalék+bónusz konstrukciót kínálnak a vállalatok, ezzel is motiválva az értékesítőket.  A bónusznak is több fajtája terjedt el: az éves mellett féléves, illetve túlteljesítési bónusz is gyakori. Szintén sok helyen kínálnak céges autót, valamint egyéb ösztönzőket a sales-es munkatársaknak.

 

keresse meg új állását