Nem titok, hogy a Facebook a közösségi média felületek királya. A cég 2017-es negyedik negyedéves jelentése szerint havonta 2,13 milliárd aktív felhasználójuk van. Ez azt jelenti, hogy több Facebook-felhasználó van, mint az Egyesült Királyság, Európa és Dél-Amerika teljes népessége. Az Inow Research adatai szerint Magyarországon is több mint 6 millióan használják.
Óriási a zaj, hiszen ez a rengeteg felhasználó végtelen mennyiségű posztot generál a legkülönfélébb témákban, ami nagyon megnehezíti, hogy megtaláljuk a saját professzionális hangunkat. Ugyanakkor alkalmazhatunk hasonló stratégiát, mint a LinkedIn esetében, optimalizálhatjuk Facebook-fiókunkat, hogy még több szakmai kapcsolatra tegyünk szert, valamint akár állást is találhatunk anélkül, hogy lemondanánk kedvenc YouTube videóink posztolásáról.
Egy kép többet mond minden szónál.
Mi az első, amit megnézünk valaki Facebook-profilján? Természetesen a profilképe és esetleg a borítóképe, ami a felhasználó oldalának legtetején jelenik meg. Ez az, ami alapján az első benyomást kialakítják rólunk azok, akik nem ismernek.
Gondoljuk hát meg kétszer, hogy milyen képet választunk profilfotónak! Egy professzionális portré vagy családi fotó sokkal befogadhatóbb lehet, mint egy buliban készült kép. A borítóképünk teret ad egy kis kreativitásnak is, betekintést adhatunk a hobbinkba, érdeklődési körünkbe vagy akár egy különleges élményünkbe. Válasszunk valami izgalmasat, hogy emlékezzen ránk, aki megnézi profilunkat!
Maradjunk naprakészek.
Ahogyan azt már megtanultunk a Randstad LinkedIn tippjeiből, fontos, hogy Facebook-profilunkat is tartsuk naprakészen, és folyamatosan frissítsük az adatlapunkon szereplő információkat. Nem kell olyan részletesnek lennünk mint a LinkedInen, de a "Munkahelyek és tanulmányok" menüpontot tartsuk frissen. Itt adhatunk meg információkat az eddigi munkatapasztalatainkról és tanulmányainkról. Ha megadjuk ezeket az adatainkat, könnyebben rátalálhatunk a hasonló területen dolgozó, vagy hasonló készségekkel rendelkező emberekre, így egyszerűbben tehetünk szert új üzleti kapcsolatokra és lehetőségekre.
Használjuk a beállításokat.
Az adatvédelmi beállításokban megadhatjuk, hogy a profilunk csak korlátozott közönségnek legyen elérhető. Ezt akár posztonként is szabályozhatjuk. Ügyeljünk rá, hogy csak a valóban nagyközönségnek szánt tartalmaink legyenek publikusra állítva.
Ezen kívül érdemes bekapcsolnunk, hogy az engedélyünk nélkül ne jelölhessenek meg fotókon, illetve ne jelenhessen meg semmi a profilunk alatt a jóváhagyásunk nélkül. Köztudott, hogy a barátok sokszor olyan pillanatokban örökítenek meg és jelölnek meg minket, amiket nem feltétlenül szeretnénk viszontlátni a profilunkban, főleg nem a professzionális üzleti kapcsolataink előtt, így ez egy nagyon hasznos funkció lehet mindenki számára. A bekapcsoláshoz nyissuk meg a beállításokon belül az "Idővonal és megjelölés" menüpontot, keressük meg az ellenőrzés funkciót, majd kapcsoljuk be az "Ellenőrzöd a bejegyzéseket, amelyekben megjelölnek téged...." pontot.
Ellenőrizzük profilunkat.
Az, hogy módosítottuk az adatvédelmi beállításainkat, még nem jelenti azt, hogy az összes rólunk készült, és még korábban feltöltött kellemetlen fotó el fog tűnni. Vizsgáljuk át alaposabban a profilunkat, és töröljünk le minden olyan fotót, ami nagyon nem professzionális hatást kelt. Ha valami egyszer felkerült az internetre, akkor hosszú távon a legjobb adatvédelmi beállítások sem képesek örökre eltüntetni azt, abban pedig biztosak lehetünk, hogy a jövőbeli főnökünk és a fejvadászok a közösségi média felületeken is le fognak ellenőrizni minket.
Készítsünk listát.
Van egy kevéssé ismert, ugyanakkor nagyon hasznos Facebook funkció, amellyel kontaktlistákat készíthetünk, majd minden egyes posztnál meghatározhatjuk, hogy az általunk összerakott listák közül kik láthatják azt. Például egy ruhabolt használhat ilyen listákat arra, hogy különböző posztokat és ajánlatokat küldjön a meglévő és jövőbeli vásárlóinak, valamint a nagyközönségnek. A beállításhoz a Facebook hírfolyamban a bal oldali hasábban görgessünk az "Ismerőslisták" menüponthoz, majd kattintsunk a "Lista létrehozása" gombra! Érdemes lehet olyan listákat készítenünk, amely csak a kollégáinkat vagy professzionális networkünket tartalmazza.
Most, hogy szegmentáltuk ismerőseinket, készíthetünk külön posztokat, amelyek csak az adott csoportnak lesznek láthatók. Ez egyben azt is jelenti, hogy továbbra is posztolhatunk cuki kiskutyás vagy kisbabás videókat a Facebookra anélkül, hogy azt kollégáink vagy főnökünk látná, illetve nyugodtan oszthatunk meg a munkánkat vagy üzletet érintő cikkeket anélkül, hogy más érdeklődési körrel rendelkező barátaink üzenőfalát terhelnénk vele.
Kezdjünk posztolni.
A fenti tippjeinket hasznosítva mostantól elkezdhetjük használni a Facebookot a karrierünk előmozdítására, értékes kapcsolatok építésére is. Soha nem tudhatjuk, hogy az így szerzett kapcsolataink közül kinek jutunk eszébe, ha munkahelyén nyílik egy új pozíció, ami passzol hozzánk. Szóval a következő lépés a siker felé, hogy készítsünk izgalmas posztokat, és keressünk érdekes cikkeket, amiket megoszthatunk. Jó posztolást kívánunk!
Ha a Facebook-profilja már készen áll az álláskeresésre, vágjon bele még ma!