Kezdőként nem könnyű elhelyezkedni gyógyszeripari területen, de némi tapasztalattal, jó értékesítői vénával és minőségi kapcsolatrendszerrel már kapkodnak a versenytársak egymás munkavállalóiért. Kimagasló fizetések, szakmai előmenetel, fizetésen felüli extra juttatások és teljesítmény alapú verseny várja a terület iránt elkötelezett jelölteket.
A gyógyszeripar munkáltatói nem árulnak zsákbamacskát, pontosan tudják és körülírják, hogy milyen jelölteket várnak. Az ideális jelentkező felkészült, szakmailag kifogástalan szakember, aki gazdag és minőségi kapcsolati rendszerrel rendelkezik. Orvoslátogatóként például nem elég, hogy jó kapcsolatokat ápol az orvosokkal vagy, hogy valaki ismeri a termékek pozitív hatását és a legújabb kutatási eredményeket, hanem pontosan tudnia kell, hogyan tálalja ezeket a dobozba zárt megoldásokat úgy, hogy az orvosnál elérje célját. A kulcskompetenciák megléte ugyanolyan fontos: jó kérdezés, értő figyelem és asszertivitás. Tudni kell jól kérdezni, megérteni, hogy mire van szüksége az orvosnak és a betegének, illetve arra olyan megoldást kínálni, ami sikerre viszi a látogatót is.
A magyar gyógyszeripari munkaerőpiacon jellemzően a felkészült, tapasztalt munkavállalókra van igény. Azonban akkor sem kell elkeserednie, ha Ön pályakezdő, vannak ugyanis olyan típusú cégek is – habár korlátozottan –, akik a „nullkilométeres”, tehát gyógyszeripar területén tapasztalatlan munkavállalókra építenek. Ők többnyire ugyan valamivel alacsonyabb bérért állítják munkába a pályakezdőket, de 2-3 évig kitartóan képzik őket. A keresett tudást megszerezvén pedig a munkavállalónak könnyebb lesz a váltás a jobban fizető pozícióba.
A gyógyszeripari szereplőkre sok esetben a belülről történő építkezés jellemző, így ha Önnek fontos az előrelépési, illetve a karrierépítési lehetőség, érdemes olyan pozíciót is elvállalnia, ami nem 100%-ban fedi le az elképzeléseit. Gyakori minta, hogy az elején salesesként – orvoslátogatóként kezd valaki, majd átkerül a marketing osztályra vagy medical területre.
Kimagasló fizetések, vonzó juttatások – a „sablon”, ami itt igaz is
A piaci átlagon felüli béreket biztosít a gyógyszeripar, már a pályakezdőknek is, de tapasztalattal és titulussal csak emelkednek az összegek. A terület tipikus pozíciói a saleses orvoslátogató vagy patikalátogató, a brand manager, a market access manager, törzskönyvezési és klinikai kutatással foglalkozó szakember, valamint a medical advisor – azaz orvosi tanácsadó. A fizetések nagysága függ a cég típusától is: általánosan elmondható, hogy az innovatív gyógyszergyártóknál magasabb fizetésekre lehet számítani. A bér ezen kívül attól is függ, hogy vényköteles (RX) vagy nem vényköteles (OTC) termékekkel foglalkozik valaki. Jellemző, hogy az RX területtel foglalkozók magasabb bérrel számolhatnak.
Így áll össze az álomfizetés
A gyógyszeripar munkavállalói jól csengő alapbért kapnak. Az értékesítői területen pedig emellé még teljesítményfüggő jutalék is jár. A havi fizetéseken felül – cégtől függően – negyedéves, éves bónusz jár a dolgozóknak, ami egy havi bértől kezdve akár 3 millió forint is lehet. A legtöbb dolgozó (sales és marketing területen mindig) céges autót is kap (pozíció-, titulusfüggő is), melyet sokszor korlátlanul magán célra is felhasználhat. A már említetteken kívül gazdag cafeteria csomagot, egészségügyi juttatásokat, biztosításokat, magánnyugdíjpénztár támogatást, magasabb pozícióknál pedig akár részvényeket is biztosítanak. Sok esetben pedig ingyenes orvosi ellátást is kapnak a dolgozók.
Az eredményes álláskeresés kulcsa
- Ne csak a terméket és a benne lévő potenciált nézze, hanem a cégkultúrát is! A közvetlen vezető személye sem elhanyagolható, ugyanis a vele való kémia is fontos lesz a munkája során.
- Építsen ki jó kapcsolatot a terület fejvadászával! A fejvadászok akár hamarabb is tudomást szerezhetnek a közeljövőben nyíló pozícióról, így Ön már akkor az információ birtokában lehet, amikor a cég még meg sem hirdette a pozíciót! Emellett a fejvadász fel is tudja készíteni Önt az interjúra, hiszen pontosan tudja, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie, mit kell hangsúlyoznia, illetve mit érdemes elkerülnie.
Már az interjúra készül?
Lépjen kapcsolatba tanácsadónkkal, hogy felkészítse Önt! Egy-két tippet már most megosztunk Önnel:
A két leggyakoribb hiba, ha túl keveset vagy ha túl sokat mond. Legyen felkészült és lényegre törő! Strukturálja mondanivalóját, és gondolja végig a következőket:
- Tapasztalat: mettől-meddig, milyen földrajzi területen látogatott, milyen termékekkel és milyen orvosokkal tartotta a kapcsolatot?
- Eredmények: milyen konkrét eredményeket tud felmutatni? Számszerűsítse értékesítési tevékenységét! Mondja el, mekkora területen, milyen mértékű növekedést ért el, a kiírt célszámokat mennyire tudta elérni! Emelje ki büszkeségeit! Ha kevésbé kedvelt termékkel foglalkozott, tudott-e növekedést elérni, ha igen, milyen stratégiával dolgozott?
- Díjak: ha kapott elismerést, milyen szakmai elismerésekben részesült, milyen kitüntetést kapott, mire büszke?
A továbbiakat tanácsadónk elárulja Önnek!
Ha szeretne elhelyezkedni ezen a területen, érdemes elolvasnia Így néz ki a gyógyszeripar munkaerőpiaca című cikkünket is!