Az ősz közeledtével jellemzően azok a frissdiplomások is elkezdenek aktívabban állást keresni, akik a nyári időszakot utolsó lehetőségként inkább pihenésre és feltöltődésre fordították. De hogyan kezdjünk hozzá az álláskereséshez pályakezdőként annak tudatában, hogy a jól bejáratott módszerek és csatornák a járványidőszak alatt szinte teljesen átalakultak? Ehhez adunk most 10 hasznos tanácsot.
hogyan kezdj hozzá?
A járványidőszak alatt nem csak a munkaerőpiac, de a toborzás-kiválasztás folyamata is átalakult. A COVID-19 járványhoz kapcsolódó lezárások nyomán az irodai munkát végzők többsége, így a HR osztályok és munkaerő közvetítők is home office-ra váltottak és az interjúk, állásbörzék is átkerültek az online térbe. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nehezebb lenne elhelyezkedni pályakezdőként, csak hogy új megközelítésben érdemes nekiindulni az álláskeresésnek.
1/ ne pánikolj.
Az első, és legfontosabb. Pályakezdőként az első sokk, hogy kevés a releváns álláslehetőség, de ez folyamatosan változni fog. A cégek a megváltozott körülmények ellenére is folyamatosan keresnek új, tehetséges munkaerőt, akik náluk kezdhetik szakmai karrierjüket Érdemes a pályakezdőkre specializálódott állásportálokat is böngészni, ahol az álláslehetőségek mellett számos hasznos információt is adnak az álláskereséshez.
2/ legyél proaktív. legjobb, ha már diploma előtt.
Most, hogy a személyes interjúk, állásbörzék és karrier tanácsadások online zajlanak, és szinte alig van lehetőség személyesen bemutatkozni, még inkább fontos, hogy önéletrajzunk kellően informatív legyen.
Az önéletrajzban érdemes felsorolni minden (akár folyamatban lévő) tanulmányt, illetve tanfolyamot, kapcsolódó workshopot, amin részt vettünk, megemlíteni az önkéntes munkát, vagy részmunkaidős állásainkat, adott esetben kiemelni az itt szerzett készségeket, amik a megpályázott pozíció szempontjából relevánsak lehetnek. Jelentkezésünkhöz csatolhatunk ajánlást is tanárainktól, konzulensünktől.
3/ tedd rendbe profiljaidat.
Az online jelenlét és megjelenés jelen körülmények között nagyobb hangsúlyt kap, mint korábban bármikor. Emiatt fontos, hogy hiteles és egységes képet fessünk magunkról profiljainkkal is.
A toborzók sok esetben nézik át a jelöltek profiljait különböző social media platformokon is, ezért érdemes visszanéznünk korábbi posztjainkat, fotóinkat és tevékenységeinket, illetve azok láthatósági beállításait, hogy jó benyomást tegyen minden profilunk a látogatókra is. Egy kompromittáló parti fotó, vagy erős véleménykifejtés nem biztos, hogy hozzásegít majd álmaink állásához. Érdemes privát e-mail címünket is hivatalossá tenni: legjobb, ha csak teljes nevünk szerepel benne, mindenféle vicces becenév helyett.
4/ tökéletesítsd LinkedIn profilod.
Állásra való jelentkezéskor általában több száz jelentkezővel kell felvennünk a versenyt, így muszáj, hogy kitűnjünk a tömegből. Ehhez az egyik legjobb eszköz egy teljesen kitöltött LinkedIn profil, amit bármikor megoszthatunk.
Profilunkon használjunk professzionális portré fotót, töltsük ki elérhetőségeinket, adjunk meg minél több készséget és ismeretet, korábbi tanulmányokat és információt az itt elsajátított tudásról, valamint kérhetünk ajánlást ismerőseinktől, tanárainktól is, amiben kiemelik erősségeinket. Egy részletesen kitöltött profil segítségével könnyebben megtalálnak a toborzók és egyszerűbben felvehetjük a kapcsolatot is velük. Ha kitöltöttük profilunkat, érdemes kérést küldeni számukra, hogy csatlakozhassunk network-jükhöz, így ha van számunkra megfelelő pozíció, könnyen elérnek majd.
5/ regisztrálj munkaerő közvetítőknél és állásportálokon.
Szakmai önéletrajzunk adatbázisokba való feltöltése egy újabb lépés ahhoz, hogy akár álmaink állása találjon meg minket. A toborzók legtöbbször ezekben keresnek megfelelő jelölteket az egyes pozíciókra, a hírlevelekre való feliratkozással pedig a preferenciáinknak megfelelő állásajánlatokat kaphatunk.
töltsd fel önéletrajzod adatbázisunkba, hogy biztosan elérjünk, ha találunk számodra megfelelő pozíciót!
6/ fektess digitális eszközökbe.
Mivel nagy esély van rá, hogy mind az interjúk, mind a munkavégzés (legalább részben) online, távolról fog történni, elengedhetetlen, hogy ne legyen technikai akadálya a beszélgetéseknek.
Érdemes beruházni egy headset-be, kamerába, mikrofonba, vagy akár egy új laptopba is, illetve biztosítani a stabil és gyors internet kapcsolatot otthon, hogy nehogy véletlen emiatt szakadjon félbe egy fontos interjú.
Ha korábban nem használtunk rendszeresen videokonferencia appokat (Zoom, Cisco Webex, Google Meet), vagy esetleg pont azt nem, amin a hívás zajlik majd, érdemes letölteni és kipróbálni a hívás előtt, hogy az interjú során már rutinosan kezeljük.
7/ vegyél részt online állásbörzéken.
Az állásbörzék, konferenciák és a cégek toborzó eseményei egy ideig még valószínűleg az online térben maradnak, amiken ugyanúgy nézelődhetünk és informálódhatunk a lehetőségekről. Regisztráljunk és vegyünk részt minél több ilyen online eseményen is.
8/ nézz utána a cégnek.
Mivel az interjú nagy eséllyel nem a cég központjában, hanem online lesz, nézzünk utána online, hogy milyen a vállalati kultúra. Sok esetben találunk információt a cég honlapján, de hasznos lehet, ha megnézzük social media felületeiket is, valamint a dolgozók által adott értékeléseiket.
Az interjú során érdemes rákérdezni, hogy milyen formában tartják a kapcsolatot a munkavállalók a home office-os időszakban, vannak-e közösség építő események ilyenkor is, mennyire támogatják a munka és a magánélet egyensúlyát, hibrid munkavégzés esetén hány napot kell irodában tölteni, vagy hogyan zajlik most a beléptetés és a betanítási időszak.
9/ motiváld magad.
Korábban a betanulás legtöbb esetben úgy zajlott, hogy egy kolléga munkáját követhettük nyomon napi 8 órában, akitől folyamatosan lehetett kérdezni is. Otthoni munkavégzés esetén erre sajnos csak korlátozottan van lehetőség, így muszáj, hogy motiváltak legyünk és keressük a megoldásokat magunk is.
Ennek a munkavégzési formának a nagy előnye, hogy nagyobb önállóságot biztosít, ami a tanulási lehetőségben is megnyilvánul majd. Ehhez fontos olyan attitüd, ami az egész életen át tartó tanulást és a folyamatos szakmai fejlődést alapvető értéknek tartja. Gondolkodjunk lehetőségekben és ne adjuk fel a megoldáskeresést az első nehézségnél.
10/ készülj fel a távmunkára.
Elsőre furcsa lehet a tudat, hogy ha nem vagyunk az irodában, hogyan illeszkedhetünk majd be. Az elmúlt másfél év során a cégek többségénél erre is találtak megoldásokat online programok formájában. Érdemes minden kezdeményezéshez csatlakozni, hogy minél több kollégát megismerhessünk (először) virtuálisan, hiszen így is ugyanúgy építhetünk kapcsolatokat, mint személyesen, az irodában.
De hogy a legnagyobb előnyt is kiemeljük: jelen helyzetben pályakezdőként jóval nagyobb szabadságot kaphatsz első munkahelyeden és gyakorlatilag bárhonnan dolgozhatsz, csak stabil wifi és kellő motiváció kell hozzá.