Összegyűjtöttünk 4 olyan módszert, szemléletmódot, amely segíthet kezelni a munkahelyünkön tapasztalt nézeteltéréseket.
a termékeny viták előrelendítik a céget.
A csapatok összerázódásához rendszerint időre van szükség: mindannyian mások vagyunk, és különböző módszerekkel oldunk meg problémákat, más tempóban dolgozunk és gondolkodunk. Heti 40, olykor még annál is több órát munkával töltve mindenképpen érdemes törekedni arra, hogy megtaláljuk a közös hangot a kollégákkal. Mindenki véleményét érdemes meghallgatni és megfontolni, hiszen lehet, hogy így kerül felszínre a legértékesebb meglátás egy adott témában.
Időnként adódhatnak kisebb konfliktusok, amelyek közös gondolkodásra ösztönzik a csapat tagjait. A versengésen alapuló vállalati kultúrákba eleve kódolva van a feszültség, arra azonban ügyelni kell, hogy senkit se ragadjon magával a hév a parázs viták közben. A konfrontáció, szakmai nézeteltérések kezelése professzionális keretek között is történhet, ha a megfelelő kommunikációs stílust alkalmazzák a munkatársak.
Kiegyensúlyozott és kritikus légkörben előfordulhat, hogy a kollégák még a vezetőjük véleményét sem félnek megkérdőjelezni, ami akár a cég fejlődéséhez, új szintre lépéséhez is hozzájárulhat.
legyünk nyitottabbak!
Egy lényeges kérdésekről szóló meetingen az egyik munkatárs előáll egy új megközelítéssel, amit valaki egyből keményen megvétóz, mert nem szimpatizál a kollégájával - sokak számára ismerős lehet a szcenárió. Az ötlet eltűnik a süllyesztőben, pedig lehet, hogy megfontolásra érdemes lett volna, és akár komoly bevételt hozott volna a cégnek. Érdemes nyitottan fogadni a kollégáink elképzeléseit és javaslatait, mert így alakíthatunk ki egy olyan vállalati kultúrát, amelyben teret adunk az új gondolatoknak, amelyek akár a hosszú távú üzleti siker zálogai lehetnek.
Ha a csapat bármelyik tagja bármikor előrukkolhat innovatív ötletekkel, és a többiek hajlandóak ezen elgondolkodni, akkor ezzel a szemlélettel a cég lépéselőnybe kerülhet a versenytársakkal szemben is.
alakítsunk ki közös víziót!
Bár mindenkinek meglehet az elképzelése arról, hogy hol szeretne tartani idővel saját szakmai fejlődését tekintve, ezt érdemes összehangolni a vállalat céljaival, hogy senkit se érjen csalódás.
Sok szervezetnek nincs igazi, transzparens közös célkitűzése, gyakran még egyéves időtávra sem, pedig óriásit lendíthet a cégen, ha célorientáltan és pontosan eldöntötte a vezetés, hogy milyen irányba tartson a team! Ez a szemlélet csökkentheti a munkahelyi konfliktusok számát, és a közös vízió jobb hangulatot teremthet, hiszen mindenki tisztában van azzal, mire kell fókuszálni és hogyan kell allokálni az erőforrásokat, így nem forgácsolódnak szét az erőfeszítések.
gondolkodjunk pozitívan a munkatársainkról!
Nagyon könnyű észrevenni mások, számunkra esetleg kevésbé előnyösnek tűnő tulajdonságait, és ezáltal negatív képet kialakítani róluk. Közelebb visz viszont a csapat összhangjának megteremtéséhez, ha alapvetően törekszünk a pozitív gondolkodásra és feltételezésekre. Könnyen lehet, hogy a munkatársunk nem azért nem válaszol a régóta elküldött levelünkre, mert neheztel ránk valamiért, hanem egyszerűen elárasztották a feladatok - számtalan példával lehetne szemléltetni, hogy nem féltetlenül valós alapokon nyugvó előfeltételezéseink hogyan torzíthatják észlelésünket egy adott szituációban. Érdemes tehát ezektől elvonatkoztatva szemlélnünk a történéseket: a pozitív hozzáállás a munkahelyen is meghozza a gyümölcsét!
A viták gyakran nem amiatt robbannak ki, mert az emberek haragot éreznek valakivel szemben. Előfordulhat, hogy annyi feszültség éri őket a munkahelyükön, hogy azokat nem tudják feldolgozni, és a hozzájuk legközelebbi munkatársak tapasztalják meg a frusztrációjukat. Érdemes törekedni arra, hogy mélyebben megértsük egy ilyen szituáció hátterét és kontextusában vizsgáljuk a reakciókat, lehet, hogy mi magunk is tudunk tenni a harmonikusabb munkakapcsolatért.