Mire számíthatunk, ha munkavállalóként a business services szektorban szeretnénk elhelyezkedni vagy munkáltatóként próbáljuk megtalálni a legmegfelelőbb munkaerőt a magyar piacon?
Kérdéseinkre a Randstad Business Services üzletágának vezetői, Mancsiczky Rebeka, Győry-Németh Réka és dr. Gedeon Valéria válaszoltak.
mit jelent a BSS kifejezés?
dr. Gedeon Valéria:
A Business Services Sector rövidítése. Habár a szektorban működő vállalatoknak többféle elnevezése létezik – a teljesség igénye nélkül például Business Support Center, Shared Service Center (SSC), Center of Excellence, Global Service Center stb. – magyarul leginkább az üzleti szolgáltatóközpont kifejezést használjuk, amikor a területről beszélünk.
A legtöbb multinacionális cég jellemzően számos leányvállalattal rendelkezik világszerte. Egy üzleti szolgáltatóközpont létrehozásakor a szervezet úgy dönt, hogy bizonyos üzleti és támogató funkcióit mind földrajzilag, mind szervezetileg összevon egy régiós vagy globális szolgáltatóközpontba. Ezekben a szolgáltatóközpontokban jellemzően pénzügyi funkciók, ügyfélszolgálati tevékenység, informatikát, értékesítést, beszerzést vagy HR-t támogató területek működnek. De tevékenységi körük színes és szerteágazó, a bérszámfejtéstől a hálózattervezésen át a legmagasabb szintű mérnöki tevékenységekig szinte minden megtalálható náluk.
Magyarországon ma több mint 150 régiós és globális üzleti szolgáltatóközpont működik, a szektor több mint 70 000 főt foglalkoztat. Alapvetően 3 típus létezik, a csak anyavállalatot kiszolgáló cégek, csak üzleti külső ügyfeleket kiszolgáló központok és a hybrid, azaz mindkét félnek szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. Ez utóbbi a leggyakoribb Magyarországon.
mi jellemző a Business Services Sector munkakörnyezetre és vállalati kultúrára?
dr. Gedeon Valéria:
Az üzleti szolgáltatóközpontok igazán inspiráló környezetet biztosítanak: a munkavállalók modern irodákban, a legújabb technológiákkal dolgoznak. A szektorban alapvető elvárás az angol nyelvtudás, de sokszor egy második idegen nyelv ismeretére is szükség van. Az idegen nyelvek napi szintű használatát nemcsak a munka jellege indokolja, hanem sok esetben a csapatban dolgozó külföldi kollégákkal és ügyfelekkel is az angol a közös nyelv. A különböző országokat támogató, azonos szektorban/munkaterületen, vagy ugyanazon ügyfélhez dedikált kollégák egymás mellett ülve, kisebb-nagyobb csapatokban dolgoznak, így egy dinamikus munkakörnyezetben van lehetőség belelátni egymás hétköznapjaiba.
A szektor vállalatai kiemelt figyelmet fordítanak a dolgozók munka és magánélet közötti egyensúlyának biztosítására, a megváltozott munkaképességűekre, a nők szerepére és az egészséges életmódra is. A rugalmas munkavégzés lehetősége is nagyon vonzó, bizonyos pozíciókban a munkavállaló maga döntheti el, hogy mikor és hol dolgozik, de a heti többszöri home office szinte minden központnál támogatott.
milyen mozgások figyelhetők meg most a munkaerőpiacon, történtek itthon leépítések?
Győry-Németh Réka:
A legöbb szolgáltatóközpontnál azt tapasztaljuk, hogy a toborzás-kiválasztás zavartalanul folytatódott az idei évben is, a bővülések késleltetése ellenére. A bizonytalan gazdasági helyzetben is továbbra is egy vonzó, stabil szektorként vannak jelen, akik a meglévő munkavállalók megtartására is figyelmet fordítanak, a bérek és egyéb juttatások korrigálásával. Leépítések nem jellemzőek a területen, számítunk új funkciók és piaci szereplők megjelenésére is az idei évben.
hogyan változtatott a kialakult gazdasági helyzet az eddigi trendeken?
Mancsiczky Rebeka:
Azzal együtt, hogy a bővülési projektek számában csökkenést tapasztalunk, újonnan érkező piaci szereplők továbbra is vannak, így a kialakult gazdasági helyzetben is az egyik legstabilabb munkáltató szektor a business services terület, amely számos lehetőséget tud ajánlani a nyelveket beszélő, felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők és tapasztalt szakemberek számára egyaránt. A munkaerő megtartása mellett a BSC-k továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy attraktív munkáltatóként jelenjenek meg a piacon, hiszen a munkavállalók több cégnél, számos pozíció közül választhatnak ezen a területen. A versenyképes bérezésen túl a szektor szereplői igyekeznek olyan értékajánlatot tenni a potenciális jelölteknek, amely találkozik ennek a munkavállalói rétegnek az igényeivel. A kiszámítható jövőkép és stabilitás iránti igény a jelenlegi helyzetben felértékelődött, így az ilyen irányú üzenetek mindenképp fontosak.
Pozitív és az elmúlt években erősödő tendencia, hogy egyre nagyobb hozzáadott értékű pozíciók jelennek meg a hazai BSC-kben, amelyek remek hosszútávú fejlődési lehetőségeket biztosítanak a tapasztalt munkavállalók számára. Ennek a törekvésnek a fellendülése egy kedvezőtlenebb gazdasági helyzetben a cégek számára költségcsökkentő hatású lehet.
dr. Gedeon Valéria:
A szektor képviselőinek többsége Budapesten rendelkezik irodával, azonban a COVID járvány hatására jelentősen kiszélesedett a távmunka lehetősége: szinte mindenhol hibrid munkavégzésre rendezkedtek be, heti 2-3 nap irodai jelenléttel, de nem ritka a teljes távmunka sem vagy a heti/havi egyszeri irodai jelenlét. Így a munkavállalóknak lehetősége nyílik otthonról dolgozni, nem szükséges a fővárosba költözni. Ez a szektor képviselői számára is előnyös, hiszen a potenciális jelöltek köre lakhelytől függetlenül tovább bővülhet.
A növekvő infláció egyértelműen kihat az álláskeresők bérigényére az elmúlt fél évben jelentős növekedés tapasztalható, mind pályakezdő, mind tapasztaltabb jelentkezők esetében. A munkáltatók azonban legtöbbször nem tudnak azonnal reagálni, így a bérkompenzáció mellett legtöbbször egyszeri bónuszkifizetéssel, továbbá béren kívüli juttatások jelentős bővítésével-növelésével igyekeznek a különbséget csökkenteni. A jutattási csomagban megjelent a home office pénzügyi támogatása, tovább bővültek a cafeteria keretében elérhető elemek, például nyugdíjpénztári vagy egészségpénztári hozzájárulás, utazási támogatás vagy az élet-, baleset- és egészségbiztosítás. Mindemellett alternatív megoldásokkal is találkozunk: például extra szabadságnap vagy játékos pontgyűjtés, ahol a pontok bizonyos szolgáltatásokra vagy termékekre válthatók be. Naprakész Bérkalkulátorunk segítségével könnyen megismerhetik a jelöltek a szektor munkaköreinek aktuális bérsávjait.
Hogyan zajlik a kiválasztási folyamat?
Mancsiczky Rebeka:
Mivel a szektorban továbbra is erős verseny zajlik a cégek részéről a jó jelöltekért, ezért a hatékony kiválasztás egyik kritikusan fontos jellemzője a gyorsaság mind a toborzási szakemberek, mind a végső döntést általában meghozó szakmai vezetők részéről. Beosztotti munkaköröben nem ritka, hogy 1-2 hét alatt lezajlik a kiválasztási folyamat.
dr. Gedeon Valéria:
Vezetői pozíciókban továbbra is 3-4 körben, akár tesztek bevonásával zajlik a kiválasztás, azonban az operatív munkakörök tekintetében általában a telefonos előszűrést követően 1 interjúra számíthatnak a jelöltek. Sok centerben speciális interjútechnikát alkalmaznak, amely során az állásra jelentkező múltban történt szituációkon keresztül mutatja be a rátermettségét. A jelölteknek az interjúra való felkészüléskor érdemes olyan példákon gondolkodniuk, amelyek szemléltetik problémamegoldó és kommunikációs készségüket. A nyelvtudást szintén tesztelni szokták az interjú során, akár három nyelven is.
Győry-Németh Réka:
COVID után szinte mindenhol továbbra elsősorban online zajlik a kiválasztás, videóinterjú formájában. A jelentkezőknek arra kell felkészülniük, hogy képesek legyenek kamerán keresztül is megmutatni tudásukat, képességeiket, személyiségüket.
melyek az ebben a szektorban való elhelyezkedés előnyei?
Győry-Németh Réka:
Az egyik fontos előny, hogy a kezdő pozíció betöltéséhez általában nem szükséges előzetes szakmai tapasztalat, a magas szintű nyelvtudáson és a megfelelő személyes kompetenciákon felül nincsenek további követelmények. Ezen kívül a szektorban elérhető állások többsége 1-2 év munkatapasztalattal betölthető, a magasabb hozzáadott értéket képviselő munkakörök esetében is. Az idegen nyelveket ebben a szektorban tényleg aktívan használhatják a munkavállalók, hiszen a munkavégzés mellett a multikulturális közegből adódóan a belső kommunikáció és az oktatások is angol nyelven történnek. főként azokban a munkakörökben, ahol a szóbeli kommunikáció kerül előtérbe az írásbelivel szemben.
Kiemelnénk azt is, hogy a legtöbb szolgáltatóközpontban egyre komplexebb feladatköröket lehet ellátni. Számos vállalat esetében van lehetőség end-to-end projekteken dolgozni, azaz egy feladatot elejétől a végéig megoldani. Fontos előny lehet továbbá a munkamennyiség kiegyenlítettsége és tervezhetősége: míg például a turizmusra és a vendéglátásra egyértelműen jellemzőek az ingadozások a leterheltségben, addig egy irodai munkakörben ez elkerülhető, ami például a családosoknak fontos szempont lehet.
Az eddig felsorolt pozitívumok mellett kiváló karrierlehetőségeket is biztosítanak a szolgáltatóközpontok. Pályakezdőként bekerülve, belátható idő alatt szép karrierutat lehet bejárni. A több száz fős vállalatméretekből adódóan akár többféle szakmai területen is lehetősége nyílik kipróbálnia magát bárkinek, anélkül, hogy munkahelyet váltana. Jól szervezett rotációs programok állnak rendelkezésre a belső mozgás támogatására.
A BSS munkáltatói nagy hangsúlyt fektetnek a munkavállalók személyes és szakmai fejlődésének támogatására is, a legtöbb helyen szakmai, nyelvi és soft skill tréningekkel fejlesztik a kollégákat.
"A bérezés kiemelkedő más szektorokhoz képest, így aki egy szolgáltatóközpontnál helyezkedik el, jó életszínvonalat biztosíthat magának. A fizetés mellé egyéb népszerű juttatások széles skálája is társul."
hogyan alakulnak a fizetési szintek és a béren kívüli juttatások ebben az iparágban?
dr. Gedeon Valéria:
A pályakezdő bérek országos átlagának másfélszeresét is megkaphatják a munkavállalók. A bérezés kiemelkedő más szektorokhoz képest, így aki egy szolgáltatóközpontnál helyezkedik el, jó életszínvonalat biztosíthat magának. A fizetés mellé egyéb népszerű juttatások széles skálája is társul. A legtöbb cég támogatja a közösségi közlekedés bérletet, az étkezési, szabadidős/pihenési lehetőségeket, a sportolást, valamint nyelvi és egyéb képzéseket biztosítanak a munkavállalóik számára.
Összességében elmondható, hogy a BSS-ben jelenlévő multinacionális, tőkeerős cégek képesek azt a stabilitást és biztonságot nyújtani, amire a munkavállalóknak szükségük van.
melyek a leggyakoribb tévhitek a szektorral kapcsolatban?
dr. Gedeon Valéria:
Bár az egyik legnagyobb foglalkoztatói szektorról beszélünk, az ismertsége a hazai munkaerőpiacon nem túl magas. A munka jellegét, a pontos feladatokat a sokszor túlságosan általános álláshirdetések alapján a pályakezdő álláskeresők nem feltétlenül értik meg. Ezen felül továbbra is előfordulnak előítéletek, amelyek szerint ebben az iparágban kifejezetten leegyszerűsített feladatok jellemzőek, szakmai kihívás nélkül. Pedig egyre inkább a komplex, szakmai tudást is igénylő funkciók és folyamatok vannak többségben a hazai szolgáltatóközpontokban, ezáltal izgalmas pozíciók és karrierutak érhetőek el az itt dolgozók számára.
A szolgáltatóközpontok mellett a Randstad is dolgozik azon, hogy mind a pályakezdő, mind a már tapasztaltabb munkavállalók körében növelje a szektor ismertségét és népszerűségét. Sokan csak a Shared Service Center (SSC) kifejezéssel találkoztak korábban az iparág kapcsán, ennek a képnek az árnyalása, a szektor teljes spektrumának láthatóvá tétele is fontos feladatunk.
hol tart a magyar BSS munkaerőpiac a külföldi viszonyokhoz képest?
Mancsiczky Rebeka:
Magyarország az élvonalba tartozik és nagyon népszerű lokáció a régióban új központ létrehozásakor, versenytársaink közé Lengyelország, Csehország és Románia sorolható elsősorban. A jól képzett munkaerő, a megfelelő infrastruktúra, a központi elhelyezkedés, és a fiatalok körében jellemző diverz nyelvtudás vonzza a multinacionális vállalatokat. A Business Services szektort tekintve Magyarország érett piacnak minősül, ami többek között azt is jelenti, hogy magas szinten képzett szakembereink is vannak és egyre nagyobb a szakmai mozgástér is a tapasztalt munkaerő számára. Az országon belül Budapest egyértelműen a vezető lokáció, de érdemes megemlíteni Székesfehérvárt, Pécset, Szegedet vagy Debrecent, ahol az egyetemek miatt nagyobb létszámban élnek idegen nyelveket (akár anyanyelvi szinten) beszélő potenciális munkavállalók is.
a nyelvtudáson kívül milyen kompetenciák szükségesek ezekben a munkakörökben?
Mancsiczky Rebeka:
Az idegen nyelv(ek) magas szintű ismerete – és néhány esetben a felsőfokú végzettség – mellett a legfontosabb szempont a kiválasztás során bizonyos kompetenciák megléte. A jó kommunikációs készség, a csapatmunkára való képesség, az önálló munkavégzés, a pontosság és a precizitás kiemelt jelentőségűek. Az ügyfelekkel szóban vagy írásban történik a kapcsolattartás, feladatkörtől függően különböző adatbázisokban kell dolgozni, így más-más készségek kerülhetnek előtérbe. Fontos szempont továbbá, hogy a munkavállaló nemzetközi környezetben is helyt tudjon állni és párhuzamosan több feladattal is boldoguljon, ehhez a priorizálás képessége, illetve a hatékony időbeosztás is elengedhetetlen.
"Az idegen nyelv(ek) magas szintű ismerete – és néhány esetben a felsőfokú végzettség – mellett a legfontosabb szempont a kiválasztás során bizonyos kompetenciák megléte. A jó kommunikációs készség, a csapatmunkára való képesség, az önálló munkavégzés, a pontosság és a precizitás kiemelt jelentőségűek."
teljesen más területet érintő szakmai tapasztalattal is érdemes jelentkezni ezekre az állásokra?
Győry-Németh Réka:
Karrierváltóknak, illetve egyéb területen szerzett szakmai tapasztalattal rendelkezőknek is érdemes megpályázni ezeket az állásokat. Számos pozíció esetén nem a tárgyi tudáshoz, diplomához vagy végzettséghez köthető elvárások dominálnak, hanem a nyelvtudás és a korábban már említett személyiségjegyek, kompetenciák. Jellemző trend az is, hogy egyre több komplex tudást és tapasztalatot igénylő funkció érkezik a hazai szolgáltatóközpontokba, így a több éves tapasztalattal rendelkező jelöltek számára is tud vonzó lehetőségeket ajánlani a szektor.
igényelnek önálló képzést a BSS pozíciók, vagy ezt a munkáltató biztosítja?
Győry-Németh Réka:
Egy szolgáltatóközpontba való bekerülés feltétele az, hogy a jelölt megfelelő szinten beszélje azt a nyelvet, amelyet a munkája során használnia kell majd. Mindazonáltal a meglévő nyelvtudás továbbfejlesztését a legtöbb center támogatja. Ha konkrét szakmai tapasztalatot igénylő állásról van szó, akkor az előzetes képzettség, tapasztalat elvárt, viszont belépő szintű pozíciók esetében a képzéseket az adott center biztosítja, a jelölt megkap minden támogatást. Ez történhet például online tréningek formájában vagy akár job shadowing jellegű gyakorlati oktatásban.
Összességében elmondhatjuk, hogy akár pályakezdőként, akár többéves szakmai tapasztalattal a hátunk mögött, az üzleti szolgáltató szektor (BSS) széleskörű karrierlehetőségeket kínál a munkaerőpiacon. Az iparág vállalatai egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra, az oktatási együttműködésekre és az innovatív megoldásokra. Ha munkavállalóként egy dinamikus, modern, multinacionális környezetben szeretnénk elhelyezkedni, akkor a magyarországi szolgáltatóközpontokban minden valószínűség szerint megtaláljuk a helyünket.