Számos különböző módszer létezik a teljesítési kényszer okozta stressz leküzdésére a sales világában. Az értékesítés kétségkívül az egyik legstresszesebb terület. Az ügyfelek szeszélyessége, valamint a hagyományos sales tevékenységgel szembeni ellenséges reakciók megnehezítik az értékesítők munkáját.
A helyzetet súlyosbítja az internet megjelenésével az ár-összehasonlító oldalak elterjedése is. Miközben jól kiszolgálják a vásárlókat, egyre nehezebbé válik számukra a megfelelő nagyságú jutalék megszerzése. Érthető módon emiatt az értékesítők, értékesítési vezetők folyamatos stresszhatás alatt állnak. Éppen ezért cikkünkben átveszünk néhány stresszkezelési technikát, ami egy kicsit fájdalommentesebbé teheti az értékesítők mindennapi munkáját.
Hogyan csökkenthető a stressz a sales tevékenységek során? A kudarc kezelése.
A stresszkezelés egyik legegyszerűbb módja, ha könnyedén felülkerekedünk a kudarcainkon és hibáinkon. Ha mi magunk mindent megtettünk értékesítőként az ügy érdekében, és mégis probléma adódik az üzlet megvalósulásakor, akkor az már nem a mi hibánk, próbáljunk túllépni rajta.
Természetesen új tapasztalataink során tanulhatunk olyan technikákat, amikkel javíthatjuk folyamatainkat és megakadályozhatjuk az üzlet meghiúsulását, és a tapasztalt értékesítési szakemberek bölcsen teszik, ha több energiát fektetnek a szituáció vizsgálatába, de a legfontosabb, hogy tegyük félre a negatív érzéseinket. Ezek az érzések ugyanis semmi másra nem jók, mint hogy kimerültséget okozzanak, ami bizonyára rontani fogja hatékonyságunkat, eredményeinket.
Szakmai fejlődés.
Nem minden értékesítő születik természetes értékesítői vénával. Bár a többség személyiségéből fakadóan kerül az értékesítői pályára, sok embernek szüksége lehet némi fejlődésre az egyedi értékesítői képességek elsajátításához. Az értékesítési szemináriumok, oktatások lehetővé teszik a jelentkezők számára, hogy jobb betekintést nyerjenek az értékesítési terület valódi működésébe és abba, hogyan javíthatják sales technikájukat.
A sikeresség megőrzése az érékesítés valódi kulcsa, ezért a jelentkezőknek tisztában kell lenniük azokkal a technikákkal, amelyekkel megalapozhatják hosszú távú eredményességüket. Ezek a technikák érthető módon eltérőek lesznek az egyes értékesítőknél, ezért nincs kifejezetten egy jó megoldás. A legtöbbek szerint azonban a légzési technikák és a meditatív gondolatok univerzális segítséget nyújthatnak minden értékesítő számára.
A munkaterhelés kezelése.
Biztos, hogy kevésbé hatékonynak fogjuk érezni a munkánkat, ha túl sok mindent vállalunk el túl rövid határidőre. Amikor túl sok dologgal foglalkozunk egyszerre, nincs időnk élvezni az izgalmas feladatokat. Természetesen ahhoz, hogy ezt a helyzetet kezelni tudjuk, priorizálnunk kell a feladatainkat, és meg kell határoznunk, hogy mennyi időt szánunk rájuk.
Érdemes készíteni ez alapján egy listát jelenlegi kötelezettségeinkről, feladatainkról, és meg kell vizsgálnunk, hogy mit húzhatunk le róla vagy mit adhatnánk át olyanoknak, akik jobban értenek az adott területhez.
Így teremthető meg az egyensúly az értékesítő munkája és magánélete között: figyelembe kell vennünk a családot, szociális lehetőségeket, személyes kötelezettségeinket, és adott esetben csökkenteni a feladataink számát a harmónia megteremtésének érdekében.
Feladatok delegálása.
Egy jó értékesítő azután, hogy priorizálta a feladatait, elkezdi delegálni őket másoknak. Ez lehetővé teszi a teljes értékesítői csapat számára, hogy mindenki a legjobb képességeit használja, és így minél több üzletet zárjanak le sikeresen.
Persze könnyen eshetünk abba a hibába, hogy úgy gondoljuk, egy értékesítőnek mindig tökéletesnek kell lennie. Ez egyszerűen lehetetlen egy olyan magas stresszel járó munkakörben, mint ami a sales világát jellemzi. Ugyanígy a jelölteknek sem tesz jót, ha úgy érzik, minden más teendőjüket el kell halasztaniuk a munka elvégzése érdekében.
Szünetek.
A stresszt csak úgy lehet hatékonyan csökkenteni, ha az értékesítők olyan tevékenységeket is végeznek, amik ellensúlyozzák a munkát jellemző feszültséget. A szüneteket mindenképp építsük be a munkanapjainkba, és fordítsunk rá kellő figyelmet, ugyanis tanulmányok szerint a termelékenység rövidebb szünetek beiktatásával javítható szemben a ritkább, de hosszú szünetekkel. Ez lehetővé teszi az értékesítők számára, hogy felfrissítsék elméjüket, és jobban átgondolják munkájukat. A szabadságok szintén fontosak. Érdemes egy időre otthagyni mindent a pihenés és kikapcsolódás kedvéért. A pihenés és energiáink feltöltése növeli a hatékonyságot, és hosszú távon javítja a munkához való hozzáállást.
Ön bírja az értékesítői munkával járó stresszt?