Modern irodaház, sok fiatal, külföldi kolléga, rendszeres munkautak, túlórák tömkelege és monotóniatűrés. Számos – sok esetben téves – jellemzést kap az SSC (Shared Service Center), így gyakori, hogy tévhitek tömege kering a nagyvilágban. Ezek tisztázása érdekében összegyűjtöttünk néhány állítást, melyek egyértelművé teszik, mi igaz és mi hamis, ha SSC-ről van szó.
Az SSC-kben sok a külföldi kolléga.
Igaz, számos – főleg európai – országból származó kolléga dolgozik SSC-kben Magyarországon, így tökéletes lehetőség nyílik arra, hogy rengeteg kultúrát megismerjenek a munkatársak.
A munka nyelve az angol.
Igaz, az angol nyelv ismerete alapvető. Sok vezető is külföldi, így a kommunikáció elsődleges nyelve az angol. Bár a magyar kollégák egymás közt inkább magyarul beszélnek, ha egy külföldi munkatárs odaül melléjük, azonnal átváltanak az angolra. Emellett vannak olyan pozíciók, ahol más idegen nyelv használata is szükségeltetik. A sok külföldi munkatársnak köszönhetően – vannak olyan SSC-k, ahol akár 20-30 országból érkező kolléga is dolgozik együtt – az angolon kívül számos egyéb nyelv gyakorlása, szinten tartására is adott a lehetőség.
Sok külföldi munkaút van.
Nem jellemző. Magasabb pozíciókban gyakoribbak, de ez sem általános. Elsősorban azoknál az SSC-knél van lehetőség a határon átnyúló munkaútra, amelyek 1-2 éven belül költöztek Magyarországra, és még át kell telepíteni a folyamatokat. Ilyenkor is leginkább a migrációs csapat munkatársai töltenek el sok időt külföldön. Az érintett pozíciókban viszont egy ilyen „utazás” pár naptól akár 6 hétig terjedő időt is jelenthet, melyet teljes egészében finanszíroz a vállalat.
A legmodernebb irodaházakban működnek.
Igaz. A vonzó fizetési feltételek mellett a legjobb technológiával felszerelt irodákban biztosítják a helyet a munkavégzésre. Ezenfelül flexibilis munkaidővel, otthoni munkavégzés (home office) lehetőségével, és népszerű juttatásokkal (például sportolási kedvezmények) támogatják a dolgozókat.
Az SSC-k és a multinacionális vállalatok nagyrészt megegyezően működnek.
Részben. Ilyen hasonlóság például a nemzetközi környezet, a virtuális kapcsolattartás más csapatokkal: nem kell, hogy a kollégák, a főnök és a beosztott fizikailag is egy helyen legyen. Emiatt nem is lehet élesen elkülöníteni egymástól ezt a két fogalmat. Azonban a működésben van egy alapvető különbség: egy SSC-ben a munkát kisebb munkafolyamatokra osztják, így a munkatársak a rutinnak köszönhetően nagyon gyorsan tudják végezni a feladataikat, ezáltal csökken a hibaszázalék is. Egy multinacionális vállalatnál teljes folyamatot látnak el a dolgozók, komplexebb a feladat, amely nagyobb háttértudást igényel.
A fizetések magasabbak, mint más vállalatoknál.
A kezdőfizetések igen. Az SSC-k többsége kiemelkedően jól fizet, főként, ha pályakezdőkről, friss diplomásokról van szó. A piacon hatalmas a verseny a tudásra vágyó, lelkes fiatalokért, akiket még további, kiegészítő juttatásokkal is honorálnak. Általában ma már más vállalatok is felveszik az iramot az SSC-kel, hiszen ők is nagyon jó infrastruktúrával, megfelelő felszereltséggel rendelkeznek.
Nemzetközi szabályozás szerint működnek.
Nem más a szabályzat. Azonban a külföldi szabályozást is figyelembe veszik, ha a vállalat központja nem Magyarországon van. Ekkor gyakori eset, hogy egy csapat 1-2 kollégájának a magyar ünnepnapokat is az irodaházban kell töltenie, hiszen a külföldön dolgozó munkatársaknak nincsen ünnep- vagy szünnapjuk. Aggodalomra semmi ok, hiszen jól megérdemelt kompenzációra számíthatnak a szorgos kollégák. Fordított esetben, ha a szolgáltató központ országában szünnap van, nem kötelező a bejárás.
Sokat kell túlórázni.
Hamis. Az adott cég kultúrájától függ. Megközelítőleg annyi a túlóra, mint bármely más cégtípusnál. Minden szakmának vannak olyan állomásai – pl. pénzügyben a havi, negyedéves zárások –, melyek kicsit intenzívebb időszaknak számítanak. Természetesen ezek megfelelően kompenzálva vannak.
A munkavállaló tűrje jól a monotóniát, és legyen pörgős személyisége.
Igaz. Az SSC-kben dolgozókat nagy munkamennyiséggel látják el, így a dinamikus attitűd elengedhetetlen. Általában egy megszokott részfeladatot végeznek, így bírni kell az egyhangúságot.
Nagyon fiatalok dolgoznak egy SSC-ben.
Igaz, a többség, megközelítőleg 80%-a a dolgozóknak 30 év alatti fiatalokból áll. Mostanában azonban egyre több SSC nyit az idősebb korosztály felé is.
Elnézik, ha nincs diplomája a jelentkezőnek, viszont stabil nyelvtudással rendelkezik.
Részben igaz. Vannak pozíciók, ahol nem releváns – pl. bölcsész – diplomával is felveszik a jelölteket. Ilyen esetekben sokkal inkább a nyelvtudás számít.
SSC-ben kiég a munkavállaló 3-5 éven belül.
Hamis. Sokan vannak, akik megfelelően tudják építeni karrierjüket, és egy szervezeten belül 5-10 évig is találnak kihívást. A cégek is egyre több motivációs eszközt használnak arra, hogy megtartsák az érett tudást hordozó – senior – munkaerőt. Sok múlik az ember személyiségén is. Aki tudatosan építi a karrierjét egy SSC-ben, 10 évig biztosan talál új kihívásokat. Jellemző az is, hogy 2-3 évente váltanak pozíciót az SSC berkein belül.
Karrierépítés szempontjából jó állomás egy SSC-nél dolgozni.
Igen. Leginkább SSC-ből SSC-be könnyű az átjárás, ilyenkor nem ritka, hogy a karrierben is előrébb lép az állást váltó. SSC-s múlttal a corporate oldalon való elhelyezkedés kicsivel nagyobb kihívást jelenthet. Ez azonban nagyrészt személyfüggő, hiszen akik ambiciózus tervekkel rendelkeznek, folyamatosan keresik az új feladatokat, kihívásokat és a lehetőséget a fejlődésre, azok számára nincs lehetetlen.