Kevés dolog változik olyan gyakran, mint a divat. A szoknyák rövidülnek és hosszabbodnak, az anyagok változnak, a nyakkendők összezsugorodnak.  A legtöbb munkahelyen éppen ezért gyakran változik a dress code. Még az Amerikai Egyesült Államok Képviselőháza is modernizálja öltözködési irányelveit sőt, az olyan hagyományőrző nagyvállalatok, mint a JP Morgan is lazított dress code-ján.


Ez a folyamatos változás kihívást jelent az irodai dolgozók számára, mivel az elvárások vállalatonként és iparáganként is változnak, sőt még pozíciónként is eltérő lehet. 

Az optimális interjúviselet

Talán az első benyomás a legfontosabb. De amikor megpróbáljuk kitalálni, mi is lenne tökéletes egy interjúra, előáll egyfajta "tyúk vagy tojás" probléma: egyrészt még nem kaptuk meg a munkavállalói útmutatót, amely tartalmazza a dress code-ra vonatkozó előírásokat, másrészt lehet, hogy nem kerülünk kiválasztásra, ha első látásra nem illünk a vállalati kultúrába.  Ez azt jelenti, hogy kell egy kis kutatómunkát csinálnunk, mielőtt interjúra indulunk.


Ha közép-nagyvállalathoz megyünk, akkor tájékozódhatunk az olyan állásoldalakon, mint például a Kunulu, amelyek gyakran foglalkoznak céges öltözködési szabályzatokkal. De van ennél sokkal direktebb megoldás is. Bizonyára van már egy személy a cégnél, akivel az interjú időpontját egyeztettük le, tőle is nyugodtan informálódhatunk az irodai öltözködési elvárásokkal kapcsolatban, sőt, akár jó pont is lehet, hogy a tökéletességre törekszünk megjelenésünk terén is. 

Az első nap

Mindenki szeretne gyorsan beilleszkedni egy új munkahelyen. A kulcs ebben az esetben abban rejlik, hogy az adott vállalat a 3 alap dress code közül melyiket részesíti előnyben: a businesst, a business casualt vagy a casualt. 

Business

A legformálisabb öltözködési kódex, gyakori az ügyvédi irodákban, pénzügyi szolgáltatók esetében és a tanácsadó cégeknél. Néhány alapvető elvárás:

  • Férfiak: Professzionális öltöny, nyakkendő, ing, bőrcipő, bőr kiegészítők, például aktatáska, határidőnapló, óra.
  • Nők: Kosztüm, szoknya, blúz, harisnya, zárt, lehetőleg bőr cipő és üzleti kiegészítők, úgy mint aktatáska, határidőnapló, óra. 

Business casual

Ez a legelterjedtebb öltözködési kódex az irodákban. A férfiak és nők különböző stílusainak széles skáláját foglalja magába, ami sokszor szorongást kelt a kollégákban, mivel nehezebben meghatározható, mi az, ami megengedett és mi nem. Az alapjai a következők:

  • Férfiak: Vászon, szövet- vagy gyapjúnadrágok, ingek vagy galléros pólók, pulóverek mellénnyel, sportzakó nyakkendővel, bőrcipő és kiegészítők.
  • Nők: hosszú szárú nadrágok (kivéve farmer) vagy szoknya, blúz, felső, pulóver, mellény, szövetkabát, bőr/vászon cipő, kiegészítők.

 Casual

A startupoknál és kisebb cégeknél jellemző leginkább a casual öltözködés, ha egyáltalán határoznak meg dress code-ot. Ez a következőkből állhat:

  • Férfiak: vászon-, farmernadrág, ingek vagy galléros pólók, pulóverek, mellények, lazább cipők (akár edzőcipő is).
  • Nők: kényelmes nadrágok, szoknyák, farmerek, blúzok, felsők, pulóverek és mellények, lazább cipők, beleértve a nyitott orrú szandálokat és edzőcipőket is.

Stílus stratégia

Mindenekelőtt próbáljunk meg konzisztensek lenni a ruhatárunk kialakításakor, és öltözködjünk tudatosan, mivel ez hozzájárulhat a stabilitásunk és megbízhatóságunk megítéléséhez, és arról se feledkezzünk meg, hogy az elvárások akár napról napra is változhatnak, például egy ügyféllátogatás esetében valószínűleg nagyobb figyelmet kell fordítanunk öltözékünkre, mint egy átlagos irodai munkanap során. 

Készen áll Ön és a ruhatára az álláskeresésre?

nézze meg friss állásainkat