A LinkedIn használatát minden aktív és passzív álláskeresőnek javasoljuk, hiszen toborzáskor ez a HR-esek egyik kulcsfontosságú csatornája. Így ha fent vagyunk az oldalon, akkor is megtalálhat minket álmaink pozíciója, ha éppen nem is keresgélünk. Persze ez csak akkor igaz, ha meggyőzően építjük fel a profilunkat.
1. Headline:
Az első benyomást a profilunk címsora határozza meg. A jelenlegi pozíciónk száraz bemutatása helyett ezért érdemes figyelemfelkeltő leírást írni, ami rámutat a fő képességeinkre és a munkánk iránti szenvedélyt is kifejezi.
Tipp: 10 szónál ne legyen hosszabb, és tartalmazza a fő kulcsszavakat, ami alapján a toborzók ránk találnak!
2. Fotó:
Legalább annyit tesz hozzá az első benyomáshoz, mint a headline. Válasszunk jó minőségű, nagy felbontású képet, ami egyszerre professzionális (nem egy nyaraláson, bulin készült), ugyanakkor barátságos hatást kelt.
Tipp: mosolyogjunk!
3. Summary (összefoglalás):
5-6 mondatban mutassuk be magunkat. Erre a részre érdemes úgy gondolni, mintha a „liftbeszédünk” lenne: nagyon meggyőzően kell felépítenünk, hiszen ha itt nem fogjuk meg LinkedIn-profilunk látogatóit, könnyen eleshetünk a legjobb álláslehetőségektől. Mutassuk be az erősségeinket, a legfontosabb szakmai képességeinket, eddigi tapasztalatainkat.
Tipp: használjunk felsorolást, ezzel is megkönnyítve az olvasók dolgát!
4. Tapasztalatok:
Ebben a szekcióban adhatjuk meg, hogy milyen pozíciókban, milyen tapasztalatokat szereztünk. Érdemes színesíteni: írjuk le, hogy milyen projektekben vettünk részt, milyen díjakat, elismeréseket szereztünk az adott pozícióban, mi volt az a plusz, amivel hozzájárultunk a csapatunk munkájához.
Tipp: a leírás mellett töltsünk fel képeket, dokumentumokat! A vizualitás sokszor meggyőzőbb még a legjobban összerakott leírásnál is.
5. Osszunk meg minél több információt magunkról!
A LinkedIn-profilon a fentieken túl nagyon sok információt megoszthatunk magunkról: tanulmányok, önkéntesség, projektek, publikációk, tagságok, díjak stb. Ezeket a részeket se hagyjuk üresen, hiszen így tudjuk igazán színessé tenni a rólunk kialakított képet. Ne felejtsük el: a LinkedInen is ugyanúgy versenyben állunk a többi álláskeresővel. Nem elég, ha a tapasztalataink alapján megfelelőek vagyunk egy pozícióra, meg kell győznünk a vállalatokat, hogy mint ember is beleillünk a csapatukba.
Tipp: ezekhez a részekhez is adjunk hozzá képeket, prezentációkat, dokumentumokat!
6. Képességek és ajánlások:
Adjuk meg azokat a képességeket, amelyek a területünkön fontosak! Ha elkezdünk beírni valamit, a LinkedIn automatikusan fel fog ajánlani lehetőségeket. A képességek akkor lesznek igazán meggyőzőek, ha azokat ismerőseink is megerősítik.
Tipp: erősítsük meg mások képességeit, ezzel növelhetjük annak az esélyét, hogy viszonozzák ezt számunkra. Ajánlást is érdemes kérnünk ismerőseinktől! Arra ügyeljünk, hogy releváns emberektől kérjünk értékelést: ha például egy építész barátunk ír arról, hogy mennyire jó pénzügyesek vagyunk, az kevésbé lesz meggyőző, mint ha az ügyfelünk írja ugyanezt.
7. Kapcsolatépítés:
A LinkedInen az ismerőseinken túl nyugodtan felvehetünk a hálózatunkba olyanokat, akikkel szakmai okok miatt szívesen kapcsolatba lépnénk. Tömegesen ugyanakkor ne jelöljünk be ismeretleneket, ugyanis nem fognak minket komolyan venni.
Tipp: kapcsolatfelvételkor az automatikus üzenet helyett írjunk valami személyeset, amiben megfogalmazzuk szándékainkat, célunkat, pl.: „Hallottam az XY konferencián az előadását, nagyon érdekesnek találtam, ezért szívesen nyomon követném szakmai munkásságát.”
8. Nyelv:
A LinkedIn alapvetően nemzetközi, ezért érdemes angol nyelven létrehoznunk a profilunkat. Ugyanakkor arra is lehetőségünk van, hogy több nyelven is elkészítsük a bemutatkozásunkat, ehhez válasszuk a „Create profile in another language” lehetőséget.
Tipp: ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mindent jól írtunk angolul, olvastassuk át profilunkat egy jól beszélő ismerősünkkel. A hibás nyelvhasználat sokat ronthat a megítélésünkön.
9. Egyéni URL:
Állítsunk be a LinkesIn-profilunkhoz egyéni URL-t. Alapbeállításként ugyanis a LinkedIn egy számokból és betűkből álló azonosítót rendel a profilunkhoz, amit érdemes módosítanunk.
Tipp: olyan URL-t válasszunk, ami tartalmazza a vezeték- és keresztnevünket!
10. Még néhány tipp:
- Priorizáljunk! A LinkedIn lehetőséget ad arra, hogy a profilunk egyes elemeinek sorrendjét megváltoztassuk. Érdemes a legfontosabbakat – pl. díjakat, publikációkat – előresorolni.
- Töltsünk fel borítóképet! Ez egy újabb lehetőség arra, hogy vizuálisan is kiemeljük a legfontosabb üzeneteket. Ügyeljünk arra, hogy a borítókép közepét kitakarja a profilunk, így a kép felső és oldalsó részére pozícionáljuk a lényeget.
- Használjunk kulcsszavakat! Önmagában nem elég, hogy van egy LinkedIn-profilunk, nagyon fontos, hogy rá is találjanak! Ezért fontos a bemutatkozásunkat kulcsszavazni. Fontos, hogy olyan kulcsszavakat válasszunk, amelyek a valódi tapasztalatainkat írják le, a kiválasztással foglalkozó szakemberek ugyanis gyakran keresnek kulcsszavak alapján, így tényleg akkor fognak ránk találni, amikor egy pozícióra alkalmasak lehetünk.
- Legyünk aktívak! Lépjünk be szakmai csoportokba, rendszeresen posztoljunk szakmai témákról, akár saját cikkeket, prezentációkat, díjakat! Ugyanakkor ritkán reposztoljunk, és kizárólag szakmai témákra szorítkozzunk, a magánéletünkről és hobbyjainkról soha!
- Legyünk kreatívak! Ha maradandó benyomást szeretnénk tenni a profilunk látogatóira, kreatív bemutatkozást kell írnunk magunkról. Ebben segít, ha a következő néhány kérdést megválaszoljuk: Az ügyfeleim, partnereim, főnökeim hogyan írják le a munkámat? Egy hozzá nem értőnek hogyan mutatnám be azt, amit csinálok? Mit szeretek benne leginkább? Miben vagyok a legjobb?
- Aktualizáljunk! Mindössze a felhasználók 42%-a frissíti rendszeresen a LinkedIn-profilját. Tartozzunk közéjük!
Készen áll az álláskeresésre?