A magyar munkavállalók számára már 2014-ben is a fizetés volt a legfontosabb a Randstad adatai szerint, de a nemzetközi trendek alapján 2015-ben ez még dominánsabbá válhat az állásajánlatok közötti választásnál. Veszélybe kerülhet azonban az autóipar vezető helye a legvonzóbb szektorok toplistáján.
A fizetés alapján döntött volna két állásajánlat között a megkérdezett magyarok 41 százaléka – derült ki a Randstad Award 2014-es adataiból. „Míg a válság idején a foglalkoztatás hosszú távú biztonsága volt fontosabb a munkavállalóknak, addig a gazdaság megerősödésével a pillanatnyi fizetés vált az elsődleges szemponttá. Arra számítunk, hogy 2015-ben még dominánsabb lesz a juttatások szerepe a döntési folyamatban” – mondta Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.
Változást várnak a szakemberek az iparági preferenciákban is. „A 2014-es adatok szerint minden második magyar szeretett volna az autóiparban dolgozni, de az eredményekre rányomhatta a bélyegét az a hatalmas várakozás, ami az Audi és a Mercedes beruházásai nyomán keletkezett” – tette hozzá Baja Sándor. A Randstad szakemberei szerint ugyan az autóipar vonzereje nem csökkent az elmúlt egy évben, de várhatóan idén már kiegyenlítettebb lesz a szektorok megítélése. „Az idei díjhoz készült kutatásban 30 százalékkal több embert, összesen 7000 munkavállalót kérdezünk meg, így még pontosabban látjuk majd a trendeket” – jegyezte meg a szakember.
A nőknek biztonság, a férfiaknak karrier kell
A Randstad Award – a világ legnagyobb független munkáltatói márka felmérése – számos szempontot vizsgál a munkavállalók motivációjával kapcsolatban. A 2014-es adatok szerint a különböző demográfiai csoportok elvárásai között olyan lényeges különbségek voltak, amelyet a munkáltatóknak is érdemes figyelembe venniük az állások meghirdetésénél.
A nemek elvárásai közti különbségeket vizsgálva kiderült, hogy a férfiakat az átlagosnál jobban vonzzák az előrelépési lehetőségek, de a munkahelyi légkör kevésbé fontos a számukra. A hölgyeket ezzel szemben a rugalmas munkavégzés lehetőségével, a munka és magánélet közötti egyensúly elősegítésével lehet a vállalathoz csábítani. „Ha valaki kifejezetten fiatalokat szeretne alkalmazni, akkor érdemes hangsúlyoznia a karrierépítés támogatását akár nemzetközi szinten is, valamint inspiráló munkahelyi környezetet biztosítani. Ha azonban sok alacsonyabb végzettségű dolgozót kell gyorsan felvenni például betanított munkára, akkor a telephely megközelítésében érdemes segítséget felajánlani” – mondta Baja Sándor.
A Randstad Awardról:
A világ legnagyobb munkáltatói márka felmérésében 23 ország munkaerőpiacát vizsgálják, ami a világgazdaság 75 százalékát fedi le. A kutatás keretében a legnagyobb munkaadók és a különböző szektorok megítélése mellett a munkaerőpiac legfontosabb mozgatórugóit vizsgálják. Az adatok gyűjtését és feldolgozását egy független kutatóintézet, a belga ICMA csoport végzi életkor, nem és régió szerint reprezentatív mintán, a 18-65 éves korosztályban. A 2014-ben publikált kutatásban globális szinten mintegy kétszázezer, Magyarországon több mint 5500 potenciális munkavállaló vett részt.