A legtöbb kis- és középvállalkozás (kkv) rendelkezik olyan értékekkel, amivel megnyerő munkáltatói márkát építhet, csak megfelelően kellene csatornázniuk őket. Megkérdeztük a Randstad employer branding szakértőit, hogyan érdemes elindulni ezen az úton, illetve mit tanácsolnak kkv-k számára a munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatban.
Munkáltatói márkánk jelenti az elsődleges vonzerőt potenciális munkavállalóink számára, azonban ez lehet az egyik oka annak is, ha nem akarnak nálunk dolgozni. Egy megnyerő és hiteles munkáltatói márka nem csak bevonzani segít a jó munkaerőt, hanem elősegíti elköteleződésüket is cégünk felé, hozzájárulva hosszabb távon megtartásukhoz is. Ebből következően egy nem megfelelően pozícionált márka, vagy hibásan kommunikált munkáltatói értékígéret komoly hátrányt is jelenthet.
A munkáltatói márkánkat azonban nemcsak az formálja, hogy mi hogyan gondolkodunk és mit kommunikálunk kifelé a cégünkről, hanem az is, amit mások gondolnak és mondanak rólunk. Ez már önmagában is elég ok arra, hogy aktívan fejlesszük és megfelelően kommunikáljuk cégünk employer brand-jét, ahelyett, hogy magára hagynánk.
a kiteljesedés felé
Mi tesz tehát vonzóvá egy vállalatot? A magas fizetés tényleg mindenekfelett áll? A Randstad Employer Brand Research keretében több mint húsz éve minden évben megkérdezzük erről a válaszadókat a világ minden tájáról. Az eredmények azt mutatják, hogy a pénznek ugyan fontos szerepe van, de csak egy része a kerek egésznek. Rengeteg olyan vállalat van, amely kiemelkedő juttatásokat kínál, mégis gyenge a munkáltatói márkája.
Jan Denys, a Randstad Belgium Vállalati Kommunikációért és Kormányzati és Közösségi kapcsolatokért felelős részlegének vezetője, a kutatási program egyik elindítója szerint “Az emberek a jó fizetés mellett megbecsülésre vágynak, és hogy kiteljesíthessék képességeiket munkájuk során. Barátságos, támogató közegben szeretnének dolgozni, ahol lehetőségük nyílik a munka és a magánélet egyensúlyának fenntartására. Ilyen nehéz időkben, mint a járvány időszaka, a munkahely biztonsága még fontosabb tényezővé válik. Ezen kívül sokak számára fontos az is, hogy jobbá tegyék az őket körülvevő világot. Ezen értékeket a munkáltatói értékígéret mind magában kell, hogy foglalja.”
Ez azt jelenti, hogy akkor is be tudjuk vonzani a minőségi munkaerőt, ha korlátozottak az anyagi lehetőségeink - ami mostanában gyakran jellemző - azáltal, hogy olyan munkát kínálunk számukra, amelyben jól érzik magukat és ki tudnak teljesedni.
bánjunk jól alkalmazottainkkal
A kis- és középvállalkozások vezetői joggal érezhetik, hogy kihívást jelent az óriásvállalatok employer branding költségvetésével versenyezni. Jan Denys szerint azonban: “Túl nagy a hangsúly a kommunikáción a munkáltatói márkaépítés során, valójában azonban sokkal inkább számít az, hogy hogyan bánunk az alkalmazottainkkal”. Úgy véli, hogy a jó marketing segíthet ennek a pozitív üzenetnek a közvetítésében, de csak akkor, ha adottak a vállalati kultúra és a támogató munkakörnyezet alapjai.
Egy másik employer branding szakértő, Francesca Campalani, a Randstad Enterprise Group globális tehetségmarketingért felelős alelnöke szerint „a leginkább megnyerő employer branding történetek azt mutatják meg, mennyire örömteli olyan szervezethez tartozni, amelyet tényleg szeretünk”. Az kkv-k és startup cégek általában magukban hordozzák az identitás, a közös cél és az összetartozás érzését, amelyet nagyobb versenytársaik már nehezen tudnak fenntartani fejlődésük és növekedésük során. Ezek a cégek általában vibráló és vállalkozó szellemű környezetet nyújtatnak, ami előnyt jelenthet számukra olyan munkatársak bevonzásában, akiknek fontos, hogy újat alkothassanak, és nyomot hagyjanak a világban.
a vonzó munkáltatói márka alapjai
Melyek tehát azok az employer branding eszközök, melyek a megnyerő munkáltatói márka fejlesztésének és kommunikálásának legfontosabb alappillérei, amiket bármely kkv sikeresen alkalmazhat?
1/ hallgassuk meg alkalmazottainkat.
Beszéljünk a munkatársainkkal arról, hogy mi vonzotta őket a vállalatunkhoz, és miért büszkék arra, hogy csapatunk tagjai lehetnek. Ami vonzó volt számukra, mások számára is az lehet, ez pedig egy meggyőző employer brand alapja. A beszélgetés abban is segíthet, hogy azonosítsuk azokat a területeket, ahol még érdemes javítani az általunk kínált lehetőségeken és az alkalmazottakkal való bánásmódon.
2/ legyünk hitelesek.
Minél intenzívebb a marketing, az emberek annál kevésbé hisznek neki. A hitelesség tehát mindennél fontosabb, ezért a munkáltatói márka kifelé irányuló kommunikációjának legjobb módja az, ha arra ösztönözzük alkalmazottainkat, hogy saját szavaikkal meséljék el történetüket. Ez a valódi munkáltatói márkánk, azok tolmácsolásában, akik igazán ismerik azt, mivel benne élnek nap, mint nap.
Napjainkban a gazdaságra nehezedő nyomás miatt a legtöbb kis- és középvállalkozásnak a bevételek csökkenésével és esetleges elbocsátásokkal kell szembenézniük. A munkáltatói márkánk hitelességének igazi próbája az, hogy hogyan bánunk az alkalmazottainkkal ezekben a nehéz időkben. Nem kerülhetjük el a nehéz döntéseket, de be kell tartanunk az ígéreteinket azáltal, hogy őszinték és elfogulatlanok vagyunk, támogatjuk az érintett alkalmazottakat, és vezetőként osztozunk áldozataikban.
3/ használjuk a közösségi médiát.
Az állásportálok és a közösségi média komoly lehetőséget nyújtanak arra, hogy munkáltatói márkánkat bemutassuk, népszerűsítsük és történetünket eljuttathassuk a lehető legszélesebb közönséghez. Közösségi csatornáinkon keresztül könnyebben teremthetünk kapcsolatot a potenciális jelöltekkel akár új piacokon vagy ágazatokban is.
A közösségi médiában való aktív jelenlét legnagyobb buktatója azonban az lehet, ha az egyes platformokon megjelenő tartalmaink üzenete nem fedi a valóságot. Ügyeljünk mindig rá, hogy minden munkáltatói márkával kapcsolatos megjelenésünk valós értékeket közvetítsen, ezáltal elkerülhetjük a negatív kommenteket, reakciókat.
4/ igazítsuk ajánlatunkat az elvárásokhoz.
A koronavírus járvány felgyorsította a munkavégzés helyét és módját érintő változásokat. A távoli munkavégzés elterjedése, és a növekvő arányú állományon kívüli, vagy szerződéses munkavállaló foglalkoztatása tovább erősíti ezt a folyamatot. A járványt követően ezért a munkavállalók még inkább vágynak arra, hogy olyan cégnél dolgozzanak, amely igényeiknek megfelelő lehetőséget kínál. Munkáltatói márkaígéreteinket tehát célszerű úgy meghatározni, hogy összhangban legyenek a változóban lévő munkavállalói elvárásokkal.
5/ legyünk türelmesek.
A cégek gyakran azonnali eredményt várnak a munkáltatói márkaépítéstől, ami ha nem realizálódik adott időszakon belül, előfordul, hogy leveszik azt a napirendjükről. De sem a vállalkozásunk realitásait, sem megítélését nem tudjuk megváltoztatni egyik napról a másikra. A sikeres vállalatok éveken át folyamatosan fektetnek a munkáltatói márkájukba, aminek az eredménye az idő múlásával fokozatosan válik láthatóvá.