• Az IT szektor lett a legvonzóbb szektor munkavégzés szempontjából (62%), a Randstad legfrissebb globális kutatásában, megelőzve a mérnöki területet.
  • Csökkent a különbség a vonzerő tekintetében az egyes ágazatok között, az autóipar és a mérnöki terület holtversenyben végzett a második helyen, 60-60%-kal.
  • Az ágazati preferenciák ellenére a munkavállalók 58%-a úgy érzi, nem elég képzett ahhoz, hogy belépjen a legvonzóbb iparágak valamelyikébe

Töltse le a Randstad Employer Brand Research globális adatait elemező riportját angol nyelven.

letöltöm

A Randstad, a világ legnagyobb munkaerő közvetítő cégének legfrissebb globális kutatása, a Randstad Employer Brand Research (REBR) eredményei alapján ismét az IT szektor az, ahol a legtöbb munkavállaló szívesen dolgozna. A kutatás a világ gazdaságnak 75%-át reprezentáló, 163 000 munkaképes korú személy véleményét vizsgálta, amiből kiderül, hogy világszerte a munkavállalók 62%-a szívesen dolgozna IT területen tevékenykedő cégnél. A tavalyi év után, amikor is a mérnöki terület bizonyult a legvonzóbbnak, az azt megelőző 4 évhez hasonlóan ismét az IT szektor lett a munkavállalók első számú favoritja. 

A kutatásban részt vevő munkavállalók 89%-a nyilatkozott úgy, hogy karrierje érdekében nyitott a tanulási és fejlődési lehetőségekre, negyedük akár át is képezné magát egy teljesen új szakterületre, 10-ből 1 pedig digitális készségeit fejlesztené. Ugyanakkor továbbra is fontosnak tartják a munka-magánélet egyensúlyát, különösen annak összhangját a munkahelyi értékekkel. A Randstad Workmonitor 2023-as globális eredményei ugyanis rámutattak, hogy a munkavállalók 54%-a inkább felmondana, ha nem érezné elkötelezettnek magát munkahelye iránt, harmaduk pedig inkább lenne munkanélküli, mint boldogtalan jelenlegi munkahelyén.

Randstad Employer Brand Research 2023 top 5 EVP
Randstad Employer Brand Research 2023 top 5 EVP

kis előny az IT-nak, csökkenő különbségek az egyes szektorok között.

A globális eredmények alapján a vonzerőt tekintve az IT szektort (62%) szorosan követi holtversenyben az autóipar és a mérnöki terület, majd az (FMCG) és az élettudományok területe. A válaszadók 60%-a nyilatkozott úgy, hogy szívesen dolgozna az autóiparban, melynek népszerűsége 2021 óta 6%-kal nőtt, és most először áll a második helyen. Az iparágban jellemző munkakörök például a műszaki tervező, a tesztmérnök, technológus, üzemanyag technikus, vagy az ágazat ökológiai lábnyomának csökkentésén dolgozó szakemberek.

A mérnöki szektor a harmadik helyen áll vonzerejét tekintve, megtartva tavaly óta elért 60%-os eredményét. A negyedik legvonzóbb szektor, az FMCG 2022 óta 4%-kal lett népszerűbb, míg az 5. helyre rangsorolt élettudományok 5 százalékponttal.

A kutatás eredményei ezúttal is mutatnak regionális különbségeket a tekintetben, hogy a világ különböző tájain mely iparágak számítanak a legvonzóbbnak. Míg például az európai munkavállalók véleménye alapján a második egymást követő évben is az autóipar (47%) szerepel az első helyen, addig Észak-Amerikában a mérnöki szektor (61%) áll az élen. Latin-Amerika az egyetlen olyan régió, ahol a logisztika az első három között van és itt a munkavállalók 67%-a ezt a szektort is tartja a második legvonzóbbnak, az autóipar után (72%).

Randstad Employer Brand Research 2023 legvonzóbb szektorok
Randstad Employer Brand Research 2023 legvonzóbb szektorok

az átképzés és a továbbképzés mindenki számára elsődleges cél.

Bár a REBR válaszadói világosan megfogalmazták, melyik ágazatban dolgoznának szívesen, ez az arány azonban nincs összhangban azzal, ami azokra a munkavállalókra vontakozik, akik képesek is lennének tudásuk és készségeik alapján ebben a szektorban dolgozni. 

A kiskereskedelem és a vendéglátás esetében, ami ugyan nincs a top 5-ben, 44% mondta, hogy rendelkezik megfelelő készségekkel és tudással, hogy munkát vállaljon ebben a szektorban. A legvonzóbb ágazat, az IT esetében ezzel szemben a válaszadók 58%-a nyilatkozott úgy, hogy nem rendelkezik azzal a tudással, amivel el tudna helyezkedni ebben a szektorban. 

Az elemzés alapján az irodai munkát végzők 39%-a tartja magát kellően képzettnek ahhoz, hogy bármilyen ágazatban dolgozhasson.

two colleagues talking in the office
two colleagues talking in the office

a REBR eredményeinek főbb üzenetei vezetők számára.

A szűkülő munkaerőpiac és a munkavállalók munkahelyválasztást érintő egyéni preferenciái egyre inkább megkövetelik a munkáltatóktól, hogy következetesen felülvizsgálják ajánlataikat. Ez magában foglalja egy jobb jelöltélmény megteremtését is, azáltal, hogy a leendő munkavállalókra is vevőként/ügyfélként tekint. A meglévő alkalmazottak irányába tanusított rugalmasság és autonómiájuk növelése szintén alapvető fontosságú lehet egy megfelelően kialakított, alkalmazkodó munkaerőstratégiában.

Töltse le a Randstad Employer Brand Research globális adatait elemező riportját angol nyelven.

letöltöm a riportot

A Randstad Employer Brand Research

A Randstad Employer Brand Research a világ legátfogóbb, legmélyebb független munkáltatói márkakutatása, amely több ezer vállalat közül választja ki a legvonzóbb munkaadókat. A kutatás közel 163,000, a 18-64 éves korosztályból kikerülő válaszadó véleményét gyűjti össze 32 piac 12 szektorában tevékenykedő 6,022 vállalatáról. Magyarországon 7,342 fő vett részt a kutatásban. Az elemzés betekintést nyújt a potenciális munkavállalók munkahelyválasztási szempontjaiba és motivációiba. A 2000 óta végzett kutatást a Randstad nemzetközi kutatópartnere, a Kantar végezte. Az aktuális kutatás lekérdezése 2023 januárjában zajlott. A felmérés eredményei alapján ítélik oda évről évre a legvonzóbb munkáltatóknak járó Randstad Award díjakat.

Töltse le a Randstad Employer Brand Research globális adatait elemező riportját angol nyelven.

letöltöm a riportot