Minden szervezet rendelkezik munkáltatói márkával, akár tudatosan hozták létre, akár szorgalmasan gondozták vagy a jótékony gondatlanság terméke. A közösségi média átlátszó volta betekintést nyújt az ablakainkon belülre – akár a beleegyezésünkkel vagy a nélkül – a munkáltatói márka a cég hirdetőtáblájaként szolgál.

Szóval mi is valójában a munkáltatói márka?

Sokan úgy határozzák meg, mint a cég hírnevét illetve imázsát azzal kapcsolatban, hogy mennyire számít áhított munkahelynek a jelenlegi dolgozók, az aktív és passzív jelentkezők, a vásárlók és más érintettek szemében. Magában foglalja az értékeket, a kultúrát és a munkahelyi környezetet. Mint minden potenciális hirdetési felület, a munkáltatói márka is egy ígéretet jelent, amit ha nem teljesül be, hátrányosan hathat a megfelelő jelentkezők megnyerésében, megakadályozza a munkaerő elköteleződését és a megtérülésre is negatív hatással van. Fokozhatja a versenyelőnyt, a cég vonzerejét és elősegíti a nagy teljesítményre képes munkaerő elköteleződését és megtartását.

Végül, ha jól csinálják, igazi alapértékeket teremthet a produktivitás, innováció, a működés kiválósága és piacvezetés területén. Ez olyan eszköz, ami a befektetések busás megtérülését eredményezheti.

Mitől lesz erős egy munkáltatói márka? Mit az, amit a jelentkezők akarnak? Mi motiválja őket arra, hogy alaposabban utánanézzenek a cégének? Minek alapján teszik le a voksukat egy munkáltató mellett egy másikkal szemben? Hogyan érheti el, hogy a jelenlegi munkaerő továbbra is Önnek dolgozzon? Pénz? Változatosság? Rugalmasság? A Randstad a közelmúltban megvizsgálta, miben rejlik egy munkáltató vonzereje. Bár a felmérések szilárd bizonyítékkal szolgáltak arra, hogy a pénzügyi biztonság elsöprő erővel bír a motiváció terén, a potenciális munkavállalók mást is keresnek ezen kívül. Az szakavatott munkáltatók növelhetik vonzerejüket az által, hogy a szakképzett és tehetséges emberek célpontjaivá váljanak, ha tudják, milyen eszközöket kell optimalizálni a munkavállalói értékajánlatot illetően.

Mi tesz egy munkáltatót igazán vonzóvá?

Néhányan irigylik azokat a dolgozókat, akik a munkahelyükön olyan helyben igénybe vehető privilégiumokat élvezhetnek, mint a gyermekgondozási szolgálat, tornaterem, mosoda, körömszalon, korlátlan szabadság, „happy hours” vagy bevihetik kisállataikat a munkahelyükre. Ki ne tenné? Az olyan vállalatok, amelyek ilyen kényelmi szolgáltatásokat tudnak biztosítani inkább kivételnek számítanak, mint általánosnak. Extrém juttatások hiányában, mit tehet egy munkáltató, hogy komoly tehetségeket nyerjen meg magának?

A Randstad Awardot azon munkáltatók között osztják szét, akik a legvonzóbbnak bizonyulnak a globális felmérések alapján. A felmérések 25 országot érintenek Európában, csendes-óceáni Ázsiában, Észak- és Dél-Amerikában. A felmérést az ezer főnél több embert foglalkoztató 150 legnagyobb cég körében végzik el.

Egyedül az Egyesült Államokban a Randstad 7000 embert kérdezett meg a 18 és 65 év közötti korosztályból. A nők és a férfiak aránya közel azonos volt. A tanulmányi bizonyítványok skálája a középiskolai bizonyítványoktól az egyetemi diplomákig terjedt. Azok között, akik egy online felmérésben vettek részt az utóbbi két hónapban, egyaránt voltak aktív és passzív álláskeresők, állással vagy állás nélkül. Számos iparág képviseltette magát a felmérésben a szakmai háttér minden szintjéről az autóipartól, építőipartól, fogyasztói termékek gyártásától, keresztül a pénzügyi szolgáltatásokon, a technológiáig, a non-profitig és a vendéglátásig.

Kérdések a következőket foglalták magukba:

Melyek a munkáltató kiválasztásának legfontosabb tényezői?                          

Miben határozzák meg a potenciális munkavállalók a kedvező munkakörülményeket?-

Miben határozzák meg a potenciális munkavállalók az érdekes munkakört?

Milyen okokból tartanának ki a dolgozók a munkaadójuk mellett?

Milyen okból váltanának munkahelyet a dolgozók?

Melyek az ipar legvonzóbb szektorai?

 

Készpénz mindenek felett

 

Az elmúlt pár év gazdasági nyomásait tekintve, a dolgozók megtapasztaltak mindent a fizetések befagyasztásától az átmeneti kényszerszabadságon át az elbocsátásokig és az elhúzódó állástalanságig. Nagy valószínűséggel ennek az átható bizonytalan hangulatnak köszönhetően a megkérdezettek negyede a fizetést és a juttatásokat jelölte a legfontosabb tényezőnek a munkáltató kiválasztásakor, amelyet az állások biztos volta követett. Az első öt tényező megnevezésében szintén szerepelt a fizetés és a juttatás (66 %).

De a pénz nem minden. A versenyképes fizetés, a juttatások és a hosszú távú biztonság mellett, a potenciális munkavállalók jóval több mint a fele sorolta a munkahelyi légkört az első öt kritérium közé egy munkáltató kiválasztásakor. Másik 43 százalék választotta a munka és a magánélet egyensúlyát, 40 százalék a kedvező megközelíthetőséget. A többi választás közt a következők szerepeltek:

 

Szakmai előremenetel lehetősége – 39 %

Pénzügyi biztonság - 32% 

Rugalmas munkaidő beosztás - 32% 

Érdekes munkakör - 27% 

Szilárd imázs és értékek - 21% 

Megfelelő képzések - 21% 

Erős vezetés -18% 

Minőségi termékek és szolgáltatások - 17% 

Sokszínű menedzsment - 12% 

Legmodernebb technika használata - 11% 

Környezettudatosság és társadalmi felelősségvállalás - 8% 

Nemzetközi és globális karrierlehetőségek - 6% 

 

Tekintse át a Randstad Award 2016 évi nyerteseit a legjobb munkáltatói márka kategóriájában.