A mesterséges intelligencia (AI) az elmúlt években életünk kulcsfontosságú részévé vált, és mindent forradalmasított a bevásárlólisták készítésétől a programkódok írásáig.
A mesterséges intelligencia sok érdekes dologra képes, például olyan hamis videófelvételeket lehet létrehozni vele, melyeken akár Johnny Cash énekelheti a „Barbie Girl”-t, épp ezért sokan aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia károsan hat majd a technológiai ágazatra. Vajon az olyan szuperokos AI programok, mint a ChatGPT, teljesen le fogják-e váltani a technológiában dolgozókat?
A Randstad Employer Brand Research 2023 szektor riportja szerint az IT munkavállalók 18%-a tart attól, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése miatt elveszíti állását, és ez az arány Latin-Amerikában (LATAM) 31%-ra rúg. Ezzel szemben a cégtulajdonosok lenyűgözően magas, 97%-os arányban úgy vélik, hogy a ChatGPT előnyös lesz a vállalatuk számára!
Mi tehát az igazság? Vizsgáljuk meg a mesterséges intelligencia jövőjét a technológiai ágazatban, figyelembe véve a hihetetlen lehetőségeket és a jogos aggodalmakat, amelyeket ez felvet. A különböző iparágak számára a hatékonyság és a termelékenység növelése szempontjából tagadhatatlan lehetőség rejlik a mesterséges intelligenciában, de foglalkoznunk kell azzal is, hogy milyen hatással lehet a munkavállalókra.
a mesterséges intelligencia kockázata az IT szektorra nézve
A mesterséges intelligencia továbbra is robbanásszerű sebességgel fejlődik. Hamarosan a szakmai és magánéletünk szerves részévé válik, nem csak egy praktikus eszközzé, amelyet a folyamatok felgyorsítására használunk. Ez azt jelenti, hogy a munkáltatóknak és a munkavállalóknak fel kell készülniük a mesterséges intelligencia okozta változásokra.
Most összefoglaljuk az IT ágazatot fenyegető 3 fő kockázatot és megvizsgáljuk, hogy ez hogyan hathat a munkavállalókra, és mit tehetnek a munkáltatók e kockázatok mérséklése a munkáltatói márkájuk erősítése érdekében.
1. számú kockázat: alábecsülni a mesterséges intelligencia hatását
A mesterséges intelligencia IT szektorra gyakorolt hatásinak alábecsülése sok munkáltató legfőbb tévedése lesz.
Egyes munkáltatók például úgy dönthetnek, hogy nem fektetnek be a mesterséges intelligenciába, mivel azt csak egy hóbortnak tartják. Viszont a versenytársaik eközben fejleszteni fogják a mesterséges intelligenciával kapcsolatos készségeiket. Az AI-t a folyamatok racionalizálására, a hatékonyság javítására és versenyelőny megszerzésére fogják felhasználni. Mielőtt ezt észrevennék, az ilyen cégtulajdonosok azon kaphatják magukat, hogy lemaradtak a versenyben!
E kockázat mérséklése érdekében legyünk proaktívak a mesterséges intelligencia alapú megoldások bevezetésében, kínáljunk képzést az alkalmazottaknak, és keressük a lehetőségeket az AI beépítésére a jelenlegi munkafolyamatokba. Azzal, hogy a munkáltatók idejében alkalmazkodnak és elfogadják az AI-forradalmat, képesek lesznek eligazodni a kihívások között és boldogulni az IT ágazat dinamikusan változó világában.
2. számú kockázat: félelem a munkahely elvesztése miatt
A Randstad Employer Brand Research szektor riportja szerint világszerte az IT szakemberek 18%-a tart attól, hogy a mesterséges intelligencia miatt elveszíti állását. Emellett a világ munkavállalóinak 8%-a szándékozik munkahelyet váltani a következő egy évben. A munkahely elvesztésétől való félelem közvetlen előjele a munkahelyváltó szándéknak, és csakugyan, a Randstad felmérése szerint a munkahely elvesztésétől félők 43%-a mondta azt, hogy 2023 első felében váltani szándékozik!
A munkahely biztonsága a 3. legfontosabb tényezőnek bizonyult, a munkakeresők számára. A Goldman Sachs szerint azonban a mesterséges intelligencia "jelentős zavarokat" okozhat a munkaerőpiacon, ami egyenesen ellentétes a munkavállalók biztonság iránti igényével. Ez kétségtelenül feszültséget fog okozni bennük, és akár arra is késztetheti őket, hogy máshol keressenek munkát. Következésképpen, érdemes nagy figyelmet fordítania a munkavállalók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmaira és a mesterséges intelligencia vállalatra gyakorolt hatására.
A dolgozók munkahelyi biztonságérzetének növelése érdekében érdemes rendszeres képzéseket kínálni, a belső munkatársakat előléptetni, és lehetőség szerint kerülni a tömeges elbocsátásokat. Ügyeljünk arra, hogy az alkalmazottakkal vitassuk meg, hogyan teljesít a vállalat, és rendszeresen tegyünk közzé vállalati híreket a munkahelyi zárt hálózatban. Ez várhatóan növelni fogja a dolgozók munkabefektetését a vállalkozásába, és segít nekik abban, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat.
3. számú kockázat: kihívások az alkalmazkodásban
A munkahelyi folyamatok és technológiák átalakítása a mesterséges intelligencia beépítése érdekében költséges és időigényes lehet, és egy időre csökkentheti a munkahelyi termelékenységet. Emiatt a vállalkozások esetleg visszariadnak a meglévő rendszereik és folyamataik megváltoztatásától. Az AI-integráció teljes kerülése azonban azt jelentené, hogy lemondunk az általa kínált hatalmas növekedési és innovációs lehetőségről.
De a helyzet az, hogy a mesterséges intelligencia előnyei messze felülmúlhatják a rövid távú nehézségeket. A mesterséges intelligencia képes a műveletek racionalizálására, az ismétlődő feladatok automatizálására és a döntéshozatali folyamatok javítására. A Forbes becslése szerint például az értékesítők munkájának 40%-a automatizálható lenne a mesterséges intelligencia segítségével. Ez ijesztően hangozhat, mégsem válnának tőle feleslegessé az értékesítők. Ehelyett meghagyná az értékesítési szakembereknek, hogy az értékteremtő feladatokra összpontosítsanak, és több pénzt hozzanak a vállalkozásuknak! Idővel a termelékenység növekedése jelentős lehet, ami a hatékonyság és a költségmegtakarítás növekedéséhez vezet.
A mesterséges intelligencia felhasználása ráadásul új lehetőségek előtt nyitja meg a kapukat. Bővíti a piaci hatóköröket, versenyelőnyhöz juttatja a vállalkozásokat, és növeli az alkalmazottak termelékenységét a munkanapok során. Mivel egyre több vállalkozás integrálja a mesterséges intelligenciát, azok, akik visszariadnak a változástól, azt kockáztatják, hogy lemaradnak a saját iparágukban.
A mesterséges intelligencia felhasználása ráadásul új lehetőségek előtt nyitja meg a kapukat. Bővíti a piaci hatóköröket, versenyelőnyhöz juttatja a vállalkozásokat, és növeli az alkalmazottak termelékenységét a munkanapok során.
a munkakörök változása a technológiai ágazatban
Most, hogy megvizsgáltuk, milyen kockázatot jelenthet a mesterséges intelligencia az IT ágazat számára, vizsgáljuk meg, hogyan alakíthatják át a mesterséges intelligencián alapuló programok a meglévő technológiai munkaköröket, és hogyan lehet toborozni ezekre az állásokra. Megismerheti a mesterséges intelligenciának a munkaerő megnyerésére gyakorolt néhány kritikus hatását, azokkal a stratégiákkal együtt, melyekkel munkáltatóként felkészülhet erre a munkahelyi változásra.
a jelenlegi technológiai munkakörök átszabása és a dolgozók átképzése
A legjobb IT munkaerő megnyerése érdekében a munkáltatóknak prioritásként kell kezelniük a továbbképzési és átképzési programokat. Ha lehetőséget biztosítunk a munkavállalók számára, hogy tanuljanak és szakértelmet szerezzenek a mesterséges intelligenciához kapcsolódó készségekben, az nemcsak a vállalaton belüli értéküket növeli, hanem a szervezetet is vonzóbbá teszi a potenciális jelöltek számára, akik előmenetelt és szakmai fejlődési lehetőséget keresnek.
Ezen túlmenően a képzés és a karrierépítés az ötödik legfontosabb tényező az ideális munkáltató kiválasztásakor a Randstad Employer Brand Research kutatás alapján. Ezért az alkalmazottak képzése nemcsak üzleti szempontból ésszerű, hanem javítja a munkáltatói márkát is!
a jelöltélmény javítása
A mesterséges intelligencia forradalmasíthatja a jelöltélményt a rutinfeladatok automatizálásával, a valós idejű visszajelzéssel és a személyre szabott állásajánlatokkal. Az egyszerűsített folyamat és a személyre szabott élmény a jelentkezési folyamat során kiemeltté teszi a vállalkozást a lehetséges munkahelyek között. Azok a munkáltatók, akik a mesterséges intelligenciát felhasználják a kiválasztási folyamat javítására, kiemelkedhetnek a munkaerőpiaci versenyben.
innovatív kultúra ápolása
A technológiai szakembereket olyan vállalatok vonzzák, amelyek innovatív kultúrát ápolnak és a mesterséges intelligenciában a fejlődés eszközekét látják. Ahelyett, hogy a munkahely biztonságát fenyegető veszélyként pozícionálnák azt, a munkáltatóknak olyan környezetet kell teremteniük, amely a mesterséges intelligencia tekintetében ösztönzi a kísérletezést, a nyílt kommunikációt és a növekedési szemléletet.
Az AI-vezérelt megoldások iránti elkötelezettség felmutatása vonzó lehet a haladó szemléletű és dinamikus munkahelyeket kereső jelöltek számára, és lehetővé teszi, hogy a legjobb IT munkaerőt nyerjük meg a vállalkozás számára.
az elfogultság kiküszöbölése a toborzásban
Az előítéletektől mentes felvételi gyakorlatok elengedhetetlenek a sokszínű és befogadó munkaerő biztosításához. Sajnos az elfogultság és a tudattalan előítéletek olyan eredendően emberi tulajdonságok, amelyek miatt egyes jelöltek tisztességtelen előnyhöz juthatnak másokkal szemben a toborzás során.
Szerencsére a mesterséges intelligenciát nem sújtja ez a nagyon is emberi körülmény. Az olyan AI-eszközök használatával, mint az automatikus pontozás és a teljesítményértékelés, a munkáltatók kiiktathatják az előítéleteket a felvételi folyamatból, és így igazságos eljárást és sokszínű munkaerőt biztosíthatnak. A Cambridge-i Egyetem tanulmánya azonban megállapította, hogy az AI erősítheti is az emberi sztereotípiákat, ha azok be vannak építve a toborzási folyamatba. Ezek a technológiák ideális jelentkezői tulajdonságok alapján választják ki a jelölteket, ami elfogultnak tekinthető.
Általánosságban elmondható, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt munkaerőtoborzó folyamatok alkalmazása megerősíti a szervezet elkötelezettségét a tisztességes és méltányos felvételi gyakorlatok iránt, ami a versenytársak fölé emeli a vállalkozást, és erősíti a munkáltatói márkát. De a mesterséges intelligencia alkalmazása a toborzási folyamatban még fontosabbá teszi, hogy megvizsgáljuk, nem adnak-e a felvételi kérdések és tesztek lehetőséget tudattalan, jóindulatú vagy más típusú elfogultságra.
a lényeg a tech szektorról a mesterséges intelligencia korában
A mesterséges intelligencia gyors fejlődése forradalmi átalakulást okozott mind a technológiai iparban, mind a személyes életünkben. A mesterséges intelligencia valójában hajtóerő, amely egy olyan jövőbe repít minket, ahol az intelligens gépek és az emberi intelligencia találkozása soha nem látott lehetőségeket teremt.
Néhány munkavállaló azonban aggódik amiatt, hogy mit jelenthet a mesterséges intelligencia a munkakörükre nézve. Félnek, hogy munkájukat gépek helyettesítik, vagy ami még rosszabb, hogy állásuk teljesen feleslegessé válik ebben a változó környezetben.
De ennek nem kell így lennie. Ahelyett, hogy fenyegetésként tekintenének a mesterséges intelligenciára, az alkalmazottak hatékony eszközként használhatják azt, amely kiegészíti képességeiket és szakértelmüket. Az AI-korban a hangsúly a manuális, ismétlődő feladatokról a stratégiai, kreatívabb és összetettebb feladatokra helyeződik át. A mesterséges intelligencia képességei felerősíthetik az emberi potenciált, lehetővé téve az alkalmazottak számára, hogy okosabban és hatékonyabban dolgozzanak.
A munkavállalók számára a kulcs az alkalmazkodásban és a továbbképzésben rejlik, hogy boldogulni tudjanak ebben a dinamikus környezetben. Az élethosszig tartó tanulás ösztönzése és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos készségek elsajátítása nemcsak a munkahelyek biztonságát fogja megőrizni, hanem új és izgalmas lehetőségeket is nyit, erősítve a munkáltatói márkát. A mesterséges intelligencia nem helyettesíti a munkavállalókat, inkább értékes közreműködőkké válhatnak az AI-vezérelt projektekben, kihasználva a mesterséges intelligencia erejét komplex problémák megoldására, adatvezérelt döntések meghozatalára és az innováció előmozdítására.
Szeretné jobban megismerni a munkavállalók érzéseit a mesterséges intelligenciával és annak rájuk gyakorolt hatásával kapcsolatban?
Töltse le a Randstad Employer Brand Research szektor riportját! A tanulmány tényekkel és számadatokkal segít, hogy a legtöbbet hozhassa ki IT szakembereiből. Emellett megtudhatja, milyennek látják a munkavállalók a munkáltatói márkákat demográfiai és földrajzi bontásban, valamint, hogy hogyan fejlesztheti a munkáltató és a munkavállaló közötti kapcsolatot az optimális eredmények érdekében.
letöltöm a riportot