Hogy néz ki a határidőnaplója a mai napra? Ha a legtöbb emberéhez hasonlóan, akkor ma öt órán át kell megbeszéléseken részt vennie, és még egy beszámolót is be kell fejeznie holnapra. E-mail fiókja tele van olvasatlan üzenetekkel, és kicsit korábban haza kell indulnia, hogy elhozza a ruhákat a tisztítóból. Ó, és fel kell venni valakit a most távozott alkalmazott helyére – és időt kell találnia arra, hogy a feladatait felossza a csapat többi tagja között.

Amikor ennyire sok a teendő, egyenesen rémisztő lehet, hogy időt kell találnia az új alkalmazott keresésére – különösen akkor, ha jó szakembert szeretne felvenni. Ám ha átgondolt, megismételhető folyamatot követ, a munkaerő-felvétel egyszerűbb, gyorsabb és kevésbé lesz kockázatos. Lássuk, mit kell tudnia!

A munkakör létrehozása
Kezdjük az elején: mielőtt eldönti, kire van szükség, döntse el, mire van szükség! Ha egy marketingmenedzser hiányzik, ne használja ugyanazt a munkaköri leírást, mint legutóbb. Vizsgálja átfogóbban a helyzetet, és értékelje, jelenleg és a közeljövőben milyen képességekre van a legnagyobb szükség csapatában. Vannak más csapattagok, akik a marketingmenedzser sok vagy akár legtöbb feladatát át tudják vállalni? Ha igen, mi marad? Van olyan terület, ahol égetőbb szükség van a szakértelemre? Lehetséges, hogy nem másik marketingmenedzserre, hanem tartalomstratégiai munkatársra lenne szükség. Ha meghatározza, hogy mely képességek hiányoznak a jelenlegi csapatból, készen áll arra, hogy továbblépjen a munkaköri leíráshoz.

A munka eladása
Most már készen áll arra, hogy megírja a munkaköri leírást – de mi legyen benne? A tökéletes munkaköri leírás egyszerű, érthető, kreatív, és ami a legfontosabb: vonzó. Nemcsak arról van szó, hogy elmondjuk a jelölteknek, mit várunk el. Azt is megmutatjuk, mit kaphatnak, például új készségeket vagy tapasztalatot. Végül is manapság a legjobb jelöltek nemcsak azt nézik, hogy ki tudják-e pipálni az összes elvárást. Olyan munkáltatót keresnek, aki segíti őket a fejlődésben, kiteljesedésben és a sikerhez vezető úton. Ne feledje: manapság kevés a szabad szakember, és a legjobbak rengeteg lehetőség közül választhatnak. Ezért bele kell húznia, ha azt szeretné, hogy az Önét válasszák!

A munka hirdetése
Hogyan – és kivel – osztja meg az új munkaköri leírást? Lehetséges, hogy nem kell túl messze keresgélni: lehetséges, hogy az ideális jelölt már a csapatban van. Ha nem, keressen online oldalakat, amelyek bizonyos iparágakkal vagy hivatásokkal foglalkoznak, például szakmai szervezeteket. Ezek gyakran tesznek közzé álláshirdetéseket, és nagyszerűen segíthetnek a képzetlen jelentkezők kiszűrésében. És ha valóban csúcsra szeretné járatni a keresést, fontolja meg egy toborzási partner bevonását! Náluk gyakran áll rendelkezésre egy, már szűkített lista az elérhető szakemberekről. Ezáltal lerövidíthető a munkaerő-felvételi folyamat, valamint garantálható a jelölt alkalmassága.

Interjúztatás
Most, hogy már elterjesztette a hírt, hogyan választja ki a megfelelő jelöltet? És ki hozza meg a végső döntést? Először is állapodjanak meg egy összefogott, hatékony interjúztatási folyamatról! Határozzák meg, ki vesz rész az interjúkon, mely szakaszokban, milyen kérdéseket tesznek fel, és milyen feltételek alapján hozzák meg a döntést a felvételről. És ne feledkezzen meg az összes olyan extra lépésről, amelyek egy adott pozícióhoz szükségesek lehetnek! Például a természettudományi, műszaki és informatikai területen a technikai tudás felmérésére is szükség lehet a szokásos viselkedésalapú interjú mellett. Vagy ha a munka sok együttműködést kíván, vonjon be néhány csapattagot az interjúba, hogy ők is elmondhassák véleményüket a jelöltekről!

Munkakezdés
Gratulálunk! Megtalálta a megfelelő szakembert! Azonban van még valami, mielőtt nyugodtan hátradőlhetne. Lehetséges, hogy a nemrég felvett munkaerő tökéletesen alkalmas a feladatra, fontos azonban, hogy olyan környezetet hozzon létre, amely elősegíti a sikert. Vagyis átgondolt és hatékony betanítási folyamatra van szükség. Alakítsa ki és dokumentálja azt a folyamatot, amely ambiciózus, de elérhető mérföldköveket állít az új alkalmazott elé azzal kapcsolatban, hogy mikor, mit kell megtanulnia, valamint mikorra várja el tőle, hogy teljesen beletanuljon a munkába.

Mivel nagyon sok dolgot kell megtanulni, a betanulási folyamat egyik felgyorsításának egyik módja lehet, hogy az új munkaerőt párba állítja egy kollégával, egyfajta mentor-mentorált viszonyban. Gondoljon úgy erre, mint egy „irodai barátra”. Ez a barátrendszer nemcsak azonnal elérhető információforrással szolgál az új alkalmazott számára, ha alapvető kérdései vagy problémái vannak, hanem növelheti is az alkalmazott elköteleződését, sőt, még a vezetői szerep kipróbálását is lehetővé teszi a csapat egyik tagja számára.

A munkaerő-felvétel kihívást jelentő feladat, de ezen öt lépést követve nem hibázhat. Ha minden egyes lépést helyesen hajt végre, gyorsabban – és sokkal kevesebb fejfájással – találja meg a keresett szakembert. 

Tudjon meg többet arról, hogyan segítheti Önt a Randstad a munkaerővel és üzleti ügyekkel kapcsolatos kérdésekben!