A jelöltekkel – beleértve a sikertelen jelentkezőket is – folytatott kommunikáció optimalizálása nagyon fontos a munkáltatói márka számára.
A munka 21. századi világában egyre jelentősebb, hogy a vállalatok elgondolkodjanak munkáltatói márkájukon, valamint annak lehetséges munkavállalók általi megítélésén.
Miközben a megfelelő képességgel rendelkező munkaerő hiánya fenyeget különböző ágazatokat, és a tehetséges, tapasztalt szakemberekért minden eddiginél ádázabb küzdelem folyik, a márka megítélésén múlhat, hogy sikeres vagy sikertelen lesz-e a toborzási folyamat.
Az erős munkáltatói márka kialakításához több tényező szükséges, ezek közül az egyik legfontosabb a jelöltekkel folytatott kommunikáció.
A márka ereje
A vállalatok már régóta tudják, mekkora érték egy erős márka az értékesítés, a marketing és az ügyfélkapcsolatok területén. Az elmúlt években egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a munkáltató erős márkája a toborzásban is fontos szerepet játszik. Azok a vállalatok, akikről jó kép alakult ki a közvéleményben, jelentős előnnyel bírnak versenytársaikkal szemben a legjobb munkaerő megszerzéséért folytatott versenyben.
Természetesen az olyan alapvető dolgok, mint a fizetés és a juttatások mindig is fő szempontok maradnak a munkavállalók számára, de azok a szakemberek, akik széles körben keresett készségekkel és tapasztalattal rendelkeznek, egyre nagyobb figyelmet szentelnek a lehetséges munkáltató márkájának és hírnevének.
A Randstad Employer Brand Research 2018 beszámolója mélyebb betekintést nyújtott ebbe a tendenciába, és bemutatja, mennyire fontos, hogy a vállalatok törődjenek azzal, mit gondolnak róluk a jelöltek.
A munka–magánélet egyensúlya, a vállalati kultúra, a környezettudatosság és a társadalmi felelősségvállalás mind olyan tényezők, amelyek fontos elemei egy munkáltatói márka megítélésének.
Egy másik tényező, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni, az a toborzás során folytatott kommunikáció. És itt most nemcsak a jelentkezési folyamat első szakaszán túljutott személyekkel folytatott kommunikációról van szó.
Miért kulcsfontosságú a kommunikáció?
A toborzási folyamat során folytatott kommunikáció minősége jelentős szerepet játszhat a munkáltatói márka megítélésében. Ez ugyanolyan fontos a sikertelenül pályázó jelöltek esetében, mint azoknál, akiket interjúra vagy újabb felmérésre hívnak be. Ha valaki sikertelenül jelentkezett egy állásra,ő valószínűleg csalódott lesz, de ez még fokozható, ha teljesen figyelmen kívül hagyják, és még arról sem értesítik, hogy jelentkezését megkapták, vagy hogy a jelentkezése sikertelen volt. Pozitív változás érhető el a márka megítélésében, ha e-mailt küldünk a jelentkezőknek, megköszönve jelentkezésüket, és tájékoztatva őket, ha nem jártak sikerrel. Ráadásul ezzel annak az esélyét is növeljük, hogy ezek a személyek a jövőben a vállalat más pozícióira is pályáznak majd. Ha valakiben egy állás sikertelen megpályázása után negatív kép alakul ki a vállalatról, akkor nagy eséllyel másokkal is megosztja rossz tapasztalatait.
Azon jelöltek számára, akik sikeresen túljutnak a munkaerő-felvételi folyamat első rostáján, elengedhetetlen a jó kommunikáció: a folyamat során megfelelő tájékoztatást kell kapniuk, és kezelni kell elvárásaikat. Azok a megfelelőnek tűnő jelöltek, akik a toborzási folyamat minden egyes szakaszában elegendő támogatást és tájékoztatást kaptak, sokkal inkább hajlandóak elfogadni egy állásajánlatot, és kevésbé tűnik csábítónak számukra, hogy máshol kamatoztassák értékes képességeiket.
Technológiák a kommunikáció optimalizálásához
A modern technológia látszólag határtalan lehetőségeket kínál arra, hogy fejlesszük a vállalat működésének különböző területeit, beleértve a toborzási folyamat során folytatott kommunikációt is. A Digital HR Tech képviseletében Suzanne Lucas HR előadó és író a toborzók és a jelöltek közötti interakciót fejlesztő megoldásokat emelte ki, mivel számára most ez a technológiai innováció egyik legizgalmasabb területe. Kifogásolja azt a gyakori hozzáállást, hogy a vállalatok nem adnak visszajelzést a jelölteknek az első jelentkezés vagy interjú után. Mint mondja, ez „udvariatlan és szörnyű szokás, a vállalat számára pedig rossz reklám.”
„Az emberek egyre inkább észreveszik ezt, és ennek következtében olyan technológiai megoldások fejlesztése zajlik, amelyek segítségével a toborzást végző szakemberek könnyebben visszakereshetik a jelölteket, és megtekinthetik, hol tartanak a felvételi folyamatba” – tette hozzá Suzanne Lucas.
„Ha megoldható, hogy maguk a jelöltek is nyomon kövessék, hol tartanak a folyamatban, az nem jár plusz munkával a toborzást végző szakember számára, viszont a jelölt számára sokkal pozitívabb lesz az élmény, és ez jó PR is a vállalat számára.”
Arra is rámutatott, hogy a HR és toborzási szakemberek „mindenekelőtt PR tevékenységet folytatnak”, és gyakran több emberrel beszélnek, mint az értékesítő csapat.
Napjainkban az is létfontosságú a munkáltatók számára, hogy kihasználják az emberek bevonásának legtöbb olyan lehetőségét, amely a mobil csatornákon elérhető. Mivel az álláskeresés nagy része okostelefonon zajlik, a vállalatnak gondoskodnia kell a megfelelő online jelenlétről, valamint a mobiltelefonos alkalmazások engedélyezésével meg kell felelnie a jelöltek preferenciáinak.
Ugyanez igaz a közösségi médiára is. Miközben a LinkedIn – jogosan – a kapcsolatépítés és a lehetséges alkalmazottak keresésének elsődleges helyének számít, a Facebook, Twitter, Instagram és hasonló oldalak is nagyszerű lehetőséget kínálnak a kapcsolatok kialakítására és a vállalati kultúra bemutatására.
Ha találkozunk az emberekkel a kedvelt csatornáikon, és minden lehetőséget megragadunk arra, hogy elkötelezzük őket – és nem csak az aktívan új lehetőség után kutatókat, hanem a passzív jelölteket is –, akkor a vállalat optimalizálhatja kommunikációját, fejlesztheti márkáját, és a jövő számára toborozhat embereket.
További kérdése van, vagy szakértő csapatra bízná toborzási feladatait? Vegye fel velünk a kapcsolatot!