A COVID-19 járvány és a lezárások minden szektorban éreztették hatásukat az elmúlt évben, amik nem csak a vállalatok produktivitására, de a munkavállalók helyzetére és lehetőségeire is befolyással voltak. Ezekre a változásokra, illetve a munkavállalók munkahellyel kapcsolatos igényeinek átalakulására mutat rá a 2021 első negyedében készült Randstad Employer Brand Research kutatás eredménye is, ami 34 piacon 190.000 ember részvételével a legátfogóbb munkáltatói márka kutatás a világ munkaképes korú népességének körében.
A globális eredmények egyértelműen alátámasztották, hogy a munkavállalók számára ma már nem csak a fizetés, hanem a munka és magánélet egyensúlya, valamint a biztos munkahely is fontos munkahelyük kiválasztásánál. Ez utóbbi két szempont a járványhelyzet hatására kapott nagyobb hangsúlyt a munkavállalók részéről, ugyanis a megkérdezettek 40%-ának munkakörülményeit befolyásolta valamilyen formában a pandémia, bizonytalanná téve kilátásaikat.
A kutatás eredményei egyúttal rávilágítanak arra is, hogy a munkáltatók járványra adott válasza nagyban befolyásolta a munkavállalók lojalitását. Azok a munkavállalók, akiknek megváltoztak munkakörülményei a járvány nyomán, több mint kétszer nagyobb valószínűséggel néznek új állás után az elkövetkezendő hat hónapban, mint azok, akikre a leállás nem volt közvetlen hatással.
a legfontosabb tényezők a munkaerő megtartásához az egyes szektorokban.
Az egyes szektorokat különböző mértékben és más-más módon érintette a gazdaság megtorpanása a járvány nyomán, ami kihatással volt a munka világára és a munkavállalókra is. Emiatt minden szektor esetén máshova kerülnek a hangsúlyok a munkahelyválasztáskor, amit fontos figyelembe venni a munkáltatói értékígéretek megfogalmazásakor is.
1/ IT szektor.
Az IT szektor világviszonylatban és Magyarországon is a legvonzóbb szektor, ahol legszívesebben dolgozna a válaszadók többsége. Ennek egyik oka, hogy a járvány a digitalizáció felgyorsulását eredményezte, ami jelentősen megnövelte az igényt a digitális eszközök és az innováció iránt is. Emiatt a szektor vállalkozásainak többségét nem érintette negatívan ez az időszak, többségük pénzügyileg stabil maradt, biztos munkahelyekkel. Az ágazatban azonban a szakértelem iránti kereslet felülmúlja a kínálatot, így kiemelten fontos ismerni az IT és műszaki szakemberek preferenciáit bevonzásukhoz és megtartásukhoz.
A Randstad Employer Brand Research globális adatokat elemző IT szektor riportjának eredményei alapján az IT szakemberek számára a vonzó bér mellett a munka és magánélet egyensúlya a legfontosabb tényező munkahelyválasztásnál. Ennek nyomán kiemelt szerep jut a jóllét támogatásának is, amit a vállalkozások például a hibrid munkavégzés bevezetésével segíthetnek, alkalmazkodva a munkavállalói elvárásokhoz. Ebben a folyamatosan megújuló, innovatív szektorban fontos a munkavállalók számára a karrier és a fejlődési lehetőség is, amit a legjobb szakemberek megtartásához érdemes lehet beépíteni munkáltatói értékígéretek közé is.
tudjon meg többet az IT szektorban dolgozó szakemberek preferenciáiról, töltse le a globális adatokat tartalmazó riportot.
2/ üzleti adminisztráció szektor.
Az üzleti adminisztráció területén dolgozók életét is világszerte átalakította a járvány: az otthoni munkavégzésre való áttérés és ezzel párhuzamosan a munka és magánélet egyensúlyának kialakítása és fenntartása sokak számára jelentett komoly kihívást az elmúlt évben. A szektor dolgozóinak emellett szembe kell néznie a digitalizáció hatásaival is, ami a munkakörök átalakulását hozza magával.
Az üzleti adminisztrációban dolgozók válaszait elemző szektor riport eredményei is rámutatnak, hogy e problémakörök hatékony megválaszolása lehet a kulcs a megfelelően képzett szakemberek megtartásában is. Az így megfogalmazott megoldásokkal kialakíthatunk egy olyan munkáltatói márkaígéretet, ami a jelen és a jövő bizonytalanságai és kihívásai mellett biztonságérzetet, és támogatást nyújt számukra.
ismerje meg részletesebben az üzleti adminisztrációban dolgozó szakemberek elvárásait globális szektor riportunkból.
3/ szolgáltató szektor.
A járványhelyzettel járó leállást és lezárásokat leginkább a szolgáltató szektor és a kereskedelem szenvedte meg szerte a világon, ami közvetlenül érintette a szektor dolgozóit is. A Randstad Employer Brand Research keretében globális szinten megkérdezett szolgáltató szektorban és kereskedelemben dolgozók több mint fele megtartotta munkáját, de minden harmadik munkavállaló megnövelt vagy csökkentett munkaidőben, vagy csökkentett fizetésért dolgozott 2020-ban a COVID-19 járvány miatt. Akik tudtak dolgozni ez idő alatt is, sok esetben egészségügyi kockázat mellett végezték munkájukat.
A szolgáltató szektorban és a kereskedelemben dolgozók válaszait elemző globális riportunk is rávilágít arra, hogy a munkáltató iránti elkötelezettség milyen nagy mértékben függ attól, mennyire érezték a dolgozók munkáltatójuk megbecsülését és támogatását az elmúlt év során. Itthon a vendéglátás látta legnagyobb kárát a lezárásoknak: sokan kezdtek új karrierbe, vagy kerestek más területen munkát megélhetésük biztosítására és nem tértek vissza a nyitást követően sem.
A felmérés adatai alapján közel minden negyedik szolgáltatásban vagy kereskedelemben dolgozó tervez munkahelyváltást az elkövetkezendő 6 hónapban munkahelye bizonytalansága miatt. Ezért a szektorban a munkaerő megtartásához komoly figyelmet kell fordítani a gondoskodás kimutatására és bizonytalanság kezelésére is, hogy alkalmazottaink hosszú távon is velünk maradjanak.