Miközben a technológia több üzleti lehetőséget teremtett, új kihívásokat is hozott, mivel az alkalmazottak magasabb elvárásokat támasztanak a munkáltatókkal szemben arra vonatkozóan, hogyan segítsék őket a produktívabb és hatékonyabb munkavégzésben.
A munkáltatók egyre nagyobb nyomás alá kerülnek, hogy kihasználják a technológia lehetőségeit, és egyedi alkalmazotti élményt teremtsenek, megfelelve a jól teljesítő szakemberek szakmai motivációinak. Azok a vállalatok, melyek nem tartanak lépést a fejlődéssel, azt kockáztatják, hogy versenytársaik elveszik tőlük nemcsak a legjobb jelölteket, de a már náluk dolgozó alkalmazottakat is.
Az alkalmazotti élmény fejlesztésének első lépése az alkalmazott által bejárt út értékelése. Kezdjük azzal, hogy azonosítjuk azokat a fontos mérföldköveket, amelyek hatással lehetnek az alkalmazotti élményre. Ilyen a jelöltek bevonzása, toborzása, a betanítás, az alkalmazottak fejlesztése, a vezetőség, az alkalmazottak távozása és a volt alkalmazottak elkötelezettsége. A bejárt út feltérképezése világos áttekintést nyújt a munkáltatóknak az élményről, segít a hiányosságok azonosításában, majd ezt követően olyan stratégiák kialakításában, amelyek a legjobb megközelítéshez szükségesek.
Íme, egy egyszerű ellenőrzőlista, amelyet a vállalatvezetők arra használhatnak, hogy feltérképezzék szakember-megtartási stratégiájukat, valamint javítsák vállalatuknál a fizikai, technológiai és vállalati kultúrával kapcsolatos alkalmazotti élményt.
Ellenőrzőlista a szakember-megtartási stratégia térképéhez:
1. Fizikai környezet
A munkahelynek segítenie kell abban, hogy az alkalmazottak egészségesek, boldogak és produktívak legyenek. A munkahely kialakításáért felelős személyeknek gondoskodniuk kell arról, hogy az általános munkavállalói élmény fő szempont legyen a tervezési folyamat során, beleértve:
- mindent, amit az emberek látnak, hallanak, szagolnak, éreznek és ízlelnek,
- az iroda légkörét és kialakítását,
az irodai berendezések, például székek és asztalok minőségét,
a tárgyalók és munkaállomások számát és változatosságát.
Idei Employer Brand Research kutatásunk is alátámasztja ennek fontosságát, hisz a munkahelyi légkör második helyet szerzett a munkahelyválasztást befolyásoló tényezők listáján.
2. Technológia
A technológia szinte minden munkahely szerves részét képezi, és az alkalmazottak nagyra értékelik, mivel segíti őket a problémák megoldásában, a hatékonyság növelésében és az innováció népszerűsítésében.
A vállalatok vezető technológiák és megoldások biztosításával gondoskodhatnak arról, hogy alkalmazottaik megfelelő eszközökkel rendelkezzenek a feladatok hatékony kezeléséhez, és erőforrásaikat egyéb, az üzlet számára fontos kezdeményezésekre fordíthatják.
A munkáltatók a következő módokon aknázhatják ki a technológia lehetőségeit:
- hozzáférés a legújabb szoftverekhez, programokhoz és folyamatokhoz,
- nagy sebességű, szélessávú vezetékes internet és wifi,
- közös csatornák a projekthírek kommunikálásához, visszajelzés gyűjtéséhez és problémák kezeléséhez,
- együttműködést segítő eszközök és platformok, ahol az emberek virtuálisan dolgozhatnak a projekteken.
3. Vállalati kultúra
Miközben korábban a vállalati kultúra volt az egyetlen tényező, amit kiemelten figyelembe vettek az alkalmazotti élménnyel kapcsolatban, az elmúlt időszakban jelentősen bővült, hogy mit értünk ezen fogalom alatt. Nevezetesen arról van szó, hogy a szervezeti kultúra már többről szól, mint az általános légkör a munkahelyen. Az új meghatározás már magába foglalja a szervezet márkáját alkotó szempontokat – az emberek meggyőződéseit, értékeit, alapvető feltételezéseit, érdeklődési köreit, tapasztalatait és szokásait.
Ezért egyre fontosabb annak figyelembevétele, hogyan vélekednek az alkalmazottak a munkájukról, hogyan viselkednek munkatársaikkal, hogyan járulnak hozzá a vállalat munkájához, és hogy a vállalat teljesíti-e az elvárásaikat.Mindezek a tényezők szerepet játszanak abban, hogy az alkalmazottak milyen hatással és befolyással vannak a vállalati kultúrára.
Egy felmérés nemrégiben kimutatta, hogy az emberek 87 százaléka a vállalati kultúra miatt lépett be egy vállalathoz (1) – tehát egyértelmű, hogy a döntést jelentősen befolyásoló tényezőről van szó.
A vállalatok növelhetik vonzerejüket, ha finoman módosítják vagy javítják a következőket:
- általános fizetés, javadalmazás és alkalmazotti juttatások,
- nyitott, őszinte és átlátható kommunikáció a munkatársakkal,
- karrierfejlődés,
- inkluzív környezet, sokszínűség és egyenlőség,
- munkahelyi elégedettség, autonómia és bizalom.
A munkahelyi kultúra szempontjainak felülvizsgálatával a munkáltatók versenytársaik elé kerülhetnek, és vonzóbbá válhatnak a bevonzani kívánt szakemberek számára. Fontos észrevenni, hogy még a látszólag parányi tényezők is – legyen az fizikai, technológiai vagy éppen a vállalati kultúrával kapcsolatos – hatással vannak arra, hogy az alkalmazott hogyan ítéli meg munkahelyét.
A Randstad Employer Brand Research 2018 kiegészítése betekintést nyújt abba, hogy mi motiválja az embereket abban, hogy egy adott vállalat alkalmazottaivá váljanak, és hogy miért az alkalmazotti élmény jelenti a jövőt.
A kiegészítés a következőket tartalmazza:
- az alkalmazotti élménybe való befektetés fontossága,
- az alkalmazotti élményhez bejárt út feltérképezése,
- az alkalmazottak fő motivációi, illetve a visszatartó tényezők,
a munkáltatói értékajánlat újragondolása, - megoldásközpontú hozzáállás a legjobb alkalmazotti élmény létrehozásához.
Segíthetünk
Munkáltatói márkaépítőként és HR-szakértőként kombináljuk a globális tudást és a helyi tapasztalatokat, mely segítségével átalakítjuk munkáltatói márkáját, hogy az a legerőteljesebb toborzó és megtartó eszköze legyen.
Akár a munkavállalói élményt szeretné fokozni, akár azt szeretné megérteni, hogyan használhatná fel kutatásunk eredményeit hatékonyabb munkaerő-stratégiák kialakításához, mindkettőben segíthetünk.