Workmonitor felmérésünk szerint a magyar munkavállalók
kifejezetten nagyra értékelik, ha sokszínű csapatban dolgozhatnak, és a
sokszínűséget elsősorban az eltérő munkatapasztalattal azonosítják. Ráadásul a
többség úgy gondolja, hogy az 55 év feletti kollégák is ugyanolyan hatékonyak,
mint a fiatalabbak. A generációs különbségek a munkahelyen belül ennek ellenére
feszültséget okozhatnak – sőt, kezelés nélkül okozni is fognak.
Miben áll a másság?
- Kommunikációs stílus: Míg a baby boomerek (az 1945-1964
között születetteket nevezik így) jellemzően zárkózottabbak, az X és Y
generáció (1965-1981, illetve az 1981-1994 között születettek) már sokkal
nyitottabb, jobban kedveli a személyes kommunikációt. Míg az idősebb korosztály
a kommunikációban is követi a formalitásokat (memo, e-mail stb.), addig a
fiatalok azonnali visszajelzésekre vágynak. - Motivációk: A Randstad Employer Brand Research eredményei
szerint a fiatalok többre értékelik a rugalmas munkaidőt, a képzési
lehetőségeket, valamint a munkahelyi sokszínűséget, mint idősebb kollégáik. Míg
az idősebbek számára fontosabb a biztos munkahely, valamint a vállalat pénzügyi
stabilitása. - Alkalmazkodási képesség: A Workmonitor felmérés arra is
rámutatott, hogy a legtöbben egyetértenek abban, hogy az idősebb kollégák
nehezen szereznek meg új ismereteket. - Technikai tudás: A digitalizáció a legtöbb munkakörben egyre
inkább része a mindennapoknak, ugyanakkor a baby boomerek nem ebben a közegben
nőttek fel, így sokkal nehezebben sajátítják el a digitális tudást.
Mi a megoldás?
- Értsük meg a munkavállalóinkat! Ahhoz, hogy az egyes munkavállalókat
megfelelően motiváljuk, illetve biztosítsuk a generációk közti hatékony
kommunikációt, meg kell ismernünk a dolgozóinkat: kit mi motivál, milyen
kommunikációs és vezetői stílust kedvel, milyen félelmei, céljai, álmai vannak.
Így már az egyes kollégák személyiségéhez, erősségeihez és vágyaihoz
igazíthatjuk a saját menedzsmentstílusunkat. - Hozzunk létre vegyes csapatokat! Minden korosztálynak megvan
a maga erőssége, és a különböző készségek, képességek és látásmódok nagyon jól
működhetnek együtt, egy-egy problémát új megközelítésbe helyezhetünk így. Az
elején lehetnek nehézségek, de ha a csapattagok is látják, hogy sokkal jobb
eredményeket érnek el együtt, fel fogják ismerni, hogy remek fejlődési
lehetőséget jelent számukra a közös munka. - Tanuljunk egymástól! A baby boomerek nagy élet- és
munkatapasztalattal rendelkeznek, míg a millennials vagy y generáció igazi
digitális generáció, aki a technológiával együtt nőtt fel. A csapatmunka
mellett ezért érdemes olyan más fórumokat is létrehozni, amik támogatják a
tudás átadását. Alakítsunk ki egy mentoring programot! Ez segít, hogy megértsék
és elismerjék egymást a különböző generációk tagjai. - Alakítsuk át a környezetet! Ha a különböző generációba
tartozó munkatársaink egymástól elkülönített irodákban dolgoznak, ne várjuk,
hogy jó kapcsolat alakuljon ki köztük. Érdemes ezért nyitottabb tereket
kialakítani, de ha erre nincs lehetőség, hozzunk létre olyan online platformot,
ami erősíti a belső kommunikációt. - Szabjuk az erősségekre a feladatokat! Bizonyos feladatok
jobban fekszenek a fiatalabb munkatársaknak, míg más esetben olyan
munkatapasztalatra és rálátásra van szükség, amivel egy idősebb kolléga
rendelkezik. Ha ismerjük a munkatársaink erősségeit, a feladatok megfelelő
elosztásával is biztosíthatjuk a hatékony munkát, illetve kollégáink
sikerélményét. Arra is ügyeljünk, hogy reális elvárásokat támasszunk, amely
megfelel a munkatársaink képességeinek! - Legyen nyitott a kommunikáció! A konfliktusok kialakulását
sok esetben elkerülhetjük, ha kibeszéljük azt. Biztosítsunk olyan fórumokat
munkatársaink számára, ahol elmondhatják a saját nézőpontjukat, gondolataikat,
így megérthetik egymás álláspontját! Nem is feltétlen kell ennek szervezett
keretet adni, a nyílt kommunikációt támogató hangulat és munkakörnyezet
kialakításával is biztosíthatjuk.