Ha az IT szektorban dolgozik, van egy jó hírünk: a terület továbbra is a legvonzóbb globális szinten a Randstad Employer Brand Research 2017 alapján. A világ minden pontján előkelő helyen végzett a dolgozók értékelése alapján, az IT szektor számos vonzó tulajdonsággal bír.
Miért olyan vonzó ez a szakma? A mindennapi életre gyakorolt hatása adja magát, de amikor a munkavállalókat az informatika területén végzett munkáról kérdezték, leginkább olyan alapvető tényezőket emeltek ki, mint a jó fizetés és egyéb juttatások, a munka és magánélet összhangja, valamint a hosszú távú munkahelyi biztonság. Bár ezek a tulajdonságok nem egyedülállóak és nem csak az IT-ra jellemzőek, a kutatások azt találták, hogy az IT cégek mindezeken a területeken legalább elegendően teljesítenek.
Egy olyan munkáltatói márka kiépítése, amely jobban vonzza a női dolgozókat, egyre fontosabb lesz az IT-szektor cégeinek, hiszen egyre többen dolgoznak azon, hogy a vállalaton belül csökkentsék a nemek közötti szakadékot. Az Economist szerint a Szilícium-völgy vezetőinek csupán 21%-a nő más szektorok 36%-ával szemben. Ráadásul az elmúlt években számos diszkriminációhoz, zaklatáshoz és tisztességtelen fizetési gyakorlathoz kapcsolódó eset rontotta a szektor hírnevét. Ha az IT-cégek versenyképesek szeretnének maradni, és az innovációt hajtó fiatal munkavállalókat is be akarják vonzani, le kell mosniuk a hírnevükön esett foltokat. Ehhez olyan összehangolt erőfeszítés szükséges, amely mindenki számára biztosítja az egyenlő bánásmódot, megfelelő munkakörülményeket teremt a nőknek, és flexibilis munkát, valamint karrierépítési lehetőséget biztosít mindenki számára.
nagyobb verseny kívülről
Ezek a lépések elengedhetetlenek, ha a szektor le akarja gyűrni a más szektorok által generált versengést. Bár az IT az abszolút favorit a világ minden táján a munkaképes felnőttek között, a szektor iránti elkötelezettség nem önzetlen. A Randstad kutatása azt mutatta, hogy a szektorban dolgozók 75%-a kész szakmát váltani. Ez elég nagy problémát vet fel a munkaerő megőrzése és elköteleződése tekintetében.
Ez komoly nehézséget jelent az informatikai iparág számára egy olyan időszakban, amikor más szektorok is olyan munkavállalókat keresnek, akik olyan, hagyományosan IT-hoz kapcsolódó területekhez értenek, mint például a szoftverfejlesztés vagy az adatelemzés. Ahogy a digitalizáció elér minden szakmát, a cégek, így például az autógyártók, a logisztikai szervezetek, a gyógyászati eszköz gyártók és még sokan mások egyre inkább birokra kelnek majd a világ IBM-jeivel és Hewlett-Packardjaival. A különleges IT-tudás hiánya, amely már érezhető volt az elmúlt években, egyre nagyobb probléma lesz a jövőben, ahogy a verseny kiéleződik.
a jövőbe tekintve
Mit tehet így a szakma, ha a jövőben is folyamatos munkaerő-ellátást szeretne? Kétségkívül meg kell erősítenie a munkavállalói értékajánlatát. Erre már látunk erőfeszítéseket: az IT-szektorban való munkavállalás alapvető előnyei mellett a cégek egyre inkább olyan hozzáadott előnyöket is hirdetnek, mint például a friss szülőket megszólító kiterjesztett családi szabadság, az irodán belüli bölcsőde és gyermekfelügyelet, a korlátlan szabadság, a fizetett utazás és még sorolhatnánk. Úgy tűnik, a Szilícium-völgyben valóságos fegyverkezési verseny van azért, hogy hol a legjobb és legszórakoztatóbb dolgozni.
Ezeken a címlapra való kezdeményezéseken kívül a szektornak folytatnia kell a fiatal tehetségek megmozgatását és bevonzását ösztöndíjak és képzések létrehozásával, hogy a ma diákjai a holnap munkavállalói legyenek. Emellett fontos, hogy a jelenlegi munkaerő is folyamatos továbbképzésben részesüljön, hiszen az IT olyan gyorsan fejlődik, hogy akár a tavalyi technológiák is idejétmúlttá válhatnak, és az azt kidolgozó és fenntartó szakemberek feleslegessé válhatnak a gyorsan forgó iparágban.
Szívesen nézne új lehetőség után az IT szektorban?
milyen tanulságot vonhat le ezekből a tapasztalatokból?
Minden évben felmérjük mind az IT területén dolgozók, mind az ott állást keresők tapasztalatait, hogy megtudjuk, mit várnak a munkájuktól és karrierjüktől. A cél az, hogy a munkáltatók számára olyan insightokat gyűjtsünk össze, amelyből megtudhatják, mitől lesz vonzó szervezetük. Idén a jövőre vonatkozó kérdéseket is beletettünk felmérésünkbe, főleg az automatizálás, az átképzés és a szektorváltásra vonatkozóan.
Olvasson bele az IT szektor munkáltatói márkaépítéséről szóló jelentésünkbe, és tudja meg, mit keresnek pontosan a szakemberek, ha új állás után néznek!