Napjaink munkaerőpiacán, ahol kevés a megfelelő jelölt, hogyan előzheti meg versenytársait? Minden a munkaköri leírással kezdődik.


Bemutatunk öt trükköt, amelyekkel elérheti, hogy többen tekintsék meg az állás részleteit, nagyobb számú olvasóközönséget győzzön meg, és jobb jelentkezések érkezzenek be elektronikus postaládájába.

1. Legyen érthető!

Ügyeljen arra, hogy az elvárások és feladatok érthetően legyenek megfogalmazva! Néhány munkaköri leírás annyi vállalati zsargont tartalmaz, hogy az álláskeresők számára nehézséget jelent annak eldöntése, hogy megfelelően képezettek-e a pozícióra, ezért sokan egyszerűen be sem adják jelentkezésüket. Például, ha egy hirdetésében vezetői asszisztenst keres, aki „kezeli és segíti az igazgatósági anyagok előkészítését, felel a projekt RFI dokumentumaiért és beadott anyagaiért, valamint a QAQC auditokért”, akkor ráijeszthet pár potenciális jelentkezőre. Hasonlítsuk ezt össze egy másik hirdetéssel, ahol vezetői adminisztrációs szakembert keresnek: „Motivált adminisztrációs szakembert keresünk, aki igazolható tapasztalattal rendelkezik a pénzügyi szolgáltató ágazat igazgatóinak támogatása területén. Papír alapú, valamint hálózaton tárolt fájlokat és dokumentumokat kell kezelnie.”

A második változat könnyebben érthető, mivel nem tartalmaz rövidítéseket, specifikusabb, és valószínűleg megfelelőbb jelentkezőket vonz majd be.

A tanulság: ha nem tudja eldönteni, hogy van-e a szövegben vállalati zsargon, kérjen meg egy barátot vagy egy HR-szakembert, hogy olvassák el és véleményezzék a hirdetést.

2. Az online felhasználónak írjon!

Megfelelő nevet adott az állásnak, és ígéretes jelöltek olvassák a munkaköri leírást. De tényleg? Az online olvasók – akik az asztali számítógéptől kezdve a tableten át az okostelefonig mindenféle készüléket használnak – nem olvasnak. Csak átfutnak a szövegeken.

A Nielsen Norman Group által végzett felmérés szerint a felhasználók egy átlagos honlapon csak a tartalom 20 százalékát olvassák el. A Pew Research Institute által végzett kutatás szerint az emberek 47 százalékának gondja van azzal, hogy elolvassa egy álláshirdetés szövegét, mert azt nem optimalizálták mobil eszközökre. 

Íme, néhány tipp, hogy hirdetése könnyebben átfutható legyen:

Használjon címszavakat! Ezek már rápillantáskor segítenek az internetezőknek. 
A legvonzóbb információk a szöveg eleje felé helyezkedjenek el. 
Az átfutás segítése érdekében használjon félkövér alcímeket! 
Használjon félkövér szavakat (de takarékosan, különben elveszítik hatásukat) bizonyos területek kiemeléséhez!
Legyen tömör és pontos! Csak a szükséges információt közölje!
A tanulság: a jelöltek nem olvassák el az online munkaköri leírás minden szavát. Ezt szem előtt tartva, legyen tömör és pontos, és csak a szükséges információt közölje! 

3. Adja el a vállalatot!

Mielőtt az álláskeresők jobban elmélyednének a követelményekben és feladatokban, többet szeretnének tudni a potenciális munkáltatóról. Ne szalassza el ezt a lehetőséget annyival, hogy a vállalat sablonszövegét illeszti be! Felmérésünk szerint az álláskeresők nagyon specifikus előnyöket várnak el következő munkáltatójuktól. Ha vállalata nagyszerű fizetést kínál, hosszú távon biztos munkahelyet teremt, vagy szorgalmazza a munka–magánélet egyensúlyát, ne feledje el hangsúlyozni ezeket az előnyöket!

A Randstad 2018-as munkáltatói márkákat vizsgáló felmérése szerint az alábbi három szempont tehet leginkább vonzóvá egy munkáltatót:

  1. Fizetés és juttatások.
  2. Munkakörnyezet.
  3. Biztos munkahely.

És íme, a három szektor, ahol a munkavállalók a legszívesebben dolgoznának:

  1. Telekommunikáció.
  2. Gyógyszer- és vegyipar.
  3. Szolgáltatások.

A tanulság: az álláskeresők többet akarnak tudni a vállalatról. Ne csak a sablonszöveget illessze be! Helyette hangsúlyozza ki, hogy mik a legnagyobb előnyei annak, ha valaki a vállalatnál dolgozik.

4. Vonzóan írja le a feladatokat!

Ha képzettebb jelölteket kíván megmozgatni, a munkaköri leírás „Feladatok” része ne csak azt mondja el az álláskeresőknek, mit kell tenniük a vállalatért, hanem azt, is mire lesz lehetőségük! A különbség rejtett, ugyanakkor jelentős.

Például a vezetői asszisztensek tudják, hogy adminisztrációs segítséget kell nyújtaniuk a felsővezetők munkájához. Ez ismert tény. Tehát kár erre pazarolni a helyet. Mivel már ismeri az online felhasználókat, tudja, hogy minden címszó számít, ezért hozza ki a legtöbbet a lehetőségből.

Íme egy példa arra, hogy miről beszélünk:

A jó öreg feladat: felsővezetők adminisztrációs feladatainak segítése.

Vonzónak tűnő feladat: az ügyvezető igazgató elképzeléseinek rögzítése, ezek megvalósításának előkészítése, valamint mások segítése céljaik elérésében.

Érzi a különbséget? A vonzó feladatok megragadják a lehetőséget, hogy eladják a munkalehetőséget: kihangsúlyozzák az adminisztrációs munkatárs önállóságát és kreativitását az ügyvezető igazgatónak nyújtott támogatásban.

A tanulság: a feladatok felsorolása elárulja a jelölteknek, hogy mit várhatnak el a pozíciótól, ugyanakkor arra is lehetőség van, hogy vonzóbbá tegyük a munkát. Az egyes pontokban hangsúlyozza ki, mi az, ami érdekes, innovatív vagy egyedi a munkában!

5. Korlátozza az elvárások számát!

A munkaköri leírás gyakran csak egy agymenés az elvárásokról. Azt hisszük, kevesebb időt pazarolunk majd az önéletrajzok átválogatására és a képzettebb jelöltek behívására, ha részletesebbek vagyunk. Pont az ellenkezője igaz.

Idézze csak fel, amit korábban írtunk: az online felhasználók csak átfutják a munkaköri leírásokat, nem olvassák el őket. Ha leszűkíti az elvárásokat, és csak a legfontosabbakat sorolja fel, a képzetlen jelöltek gyorsan továbbállnak maguktól is. Minél több címszó van, annál nagyobb a valószínűsége, hogy egy képzetlen jelölt nem veszi észre azokat a fontos szempontokat, amelyek miatt ő nem megfelelő a pozícióra.

Lássunk néhány szempontot, amelyeket a munkaköri leírás szűkítésére használható:

  • Távolítsa el az objektíven nem mérhető képességeket, például „nagyon motivált”, „kiváló kommunikációs képességek” vagy „részletek szem előtt tartása”.
  • Távolítsa el a felesleges képesítéseket, amelyeket más képesítések explicit vagy implicit módon tartalmaznak. Például: „tapasztalat a vezetői csapattal, humánerőforrás-osztállyal, vállalaton belüli osztályokkal, ügyfelekkel, üzleti partnerekkel és beszállítókkal folytatott együttműködésben.”   Az üzleti partner és a beszállító nem ugyanaz szinte? És a HR egy belső osztály a vállalaton belül. Kerülje az ilyesfajta szükségtelen szószaporítást!
  • A lehető legjobban korlátozza a „kívánatos, de nem szükséges” képességek felsorolását is. 
    A tanulság: az álláskeresők nem töltenek sok időt a munkaköri leírások nézegetésével. Ez azt jelenti, hogy gyorsan a tárgyra kell térni. Segítsen a jelölteknek, hogy gyorsan eldönthessék, alkalmasak-e a pozícióra – ehhez tegye gyorsan olvashatóvá a képzettségre vonatkozó részt!