A megfelelő jelöltek keresése, szűrése és felvétele nem egyszerű – és nem is olcsó. Ma Magyarországon az átlagos fluktuáció értéke 38%. Sőt, egy tanulmány szerint a fluktuáció átlagos költsége egy alkalmazott éves fizetésének 21 százalékát teszi ki. És ha az üresedés hosszan elhúzódik, azt nemcsak a mérleg végeredménye sínyli meg. A teljes folyamat rengeteg időt és energiát vesz igénybe: a különböző iparágakban átlagosan 42 napba telik, mire egy adott pozíciót sikerül betölteni.
Természetesen az iparág jellegéből adódóan magasabb vagy alacsonyabb a fluktuáció, és a rövidebb vagy hosszabb a keresési folyamat. Fizikai munka területén például hiába hamarabb töltenek be egy pozíciót, könnyebben is váltanak. Ráadásul azokon a területeken, ahol szakemberhiány van (mérnök, IT) hosszabb és nehezebb a keresés.
A jó hír az, hogy ha szeretnénk lerövidíteni ezt a ciklust, és minél hamarabb 100 százalékos termelékenységre visszaállítani a vállalatot, kevés olyan hatékony eszköz van, mint az alkalmazottaknak nyújtott juttatások.
A juttatások jelentik a fő vonzerőt a tehetségek számára
A juttatások fontos ösztönzésként hatnak az állást mérlegelő jelöltek számára. A Randstad által nemrég végzett felmérés egyik legfontosabb eredménye azonban arra mutatott rá, hogy mérhető különbség van aközött, amit az alkalmazottak saját bevallásuk szerint szeretnének, illetve amit a munkáltatók szerint szeretnének.
Ez egy elszalasztott lehetőség a munkáltatók számára, hiszen egy kimagasló juttatási csomag – olyan, amely ténylegesen egyezik a munkavállalók igényeivel – döntő tényező lehet a jelöltek számára. És valóban, a Randstad által több mint 700 munkavállaló bevonásával végzett felmérés ebben a tekintetben különösen meglepő eredményeket hozott: a munkavállalók 66 százaléka mondta azt, hogy a kimagasló juttatási csomag a legfontosabb szempont, amikor azt mérlegelik, hogy elfogadjanak vagy visszautasítsanak egy állásajánlatot.
A juttatások fluktuációt okozhatnak
Legyen óvatos! A juttatási csomag ereje mindkét irányba húzhatja a jelölteket. Ahogy a megfelelő ajánlat vonzza az álláskeresőket, ennek hiánya a legértékesebb alkalmazottakat is rábírja a távozásra. A Randstad felmérésében az alkalmazottak 55 százaléka mondta azt, hogy korábban már lépett ki munkahelyről amiatt, mert máshol kedvezőbb juttatási csomagot kapott.
Még ha ez sem lenne elegendő ok az aggodalomra, íme egy másik: A Randstad felmérésében a válaszadók kevesebb mint fele (39%) mondta azt, hogy elégedett a munkáltatója által jelenleg ajánlott juttatásokkal. Tehát ha a juttatások gyenge minőségűek, jó esély van arra, hogy több alkalmazott is aktívan keresgéli a továbblépési lehetőséget.
Igazítsuk az alkalmazottak valós igényeihez a juttatásokat
A Randstad felmérése szerint a következő juttatások a legfontosabbak a munkavállalók számára:
• kellemes irodai környezet,
• az életminőséget javító csomagok,
• folyamatos képzési és szakmai fejlődési lehetőségekbe történő befektetések,
• az egyes életszakaszokra szabott juttatások,
• jobb kommunikáció és oktatás.
Mindazonáltal nincs egyetlen olyan megoldás a juttatások esetében, amely mindenki számára megfelelő lenne. A tanulság: stratégiát kell felállítani az alapján, hogy mi számít az alkalmazottaknak, és mi az, ami valóban javítja életminőségüket. Ráadásul a Randstad felmérésében az alkalmazottak 94 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha jelenlegi munkáltatója frissítené a kínált juttatásokat, és a minőségi életre fektetné a hangsúlyt.
Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció
Ha az erdőben kidől egy fa, és senki nincs a közelben, aki hallaná, attól még lesz a fának hangja? Hasonló kérdések tehetők fel a juttatási csomaggal kapcsolatban is. Ha megfelelő a jelenleg kínált csomag, miért ne kommunikálnánk azt a jelenlegi és jövőbeni alkalmazottak felé?
Ennek őszinte kommunikálásának egyik módja az, hogy a munka leírásában is szerepeltetjük. Nem kell árcímkét tenni melléjük, viszont pontosan határozzuk meg, hogy mit ajánlunk, és próbáljuk elmagyarázni, hogy ez milyen tényleges értéket jelent az alkalmazottak számára.
Ha valóban a legtehetségesebb embereket szeretnénk bevonzani, érdemes megfontolni, hogy valami olyat kínáljunk az alkalmazottaknak, ami segíti őket személyes kötelezettségeikkel – például valami olyasmit, aminek révén több időt tölthetnek a családjukkal vagy könnyebben fizethetik vissza diákhitelüket. A Randstad kutatása szerint ez az a terület, ahol nagyon kevés munkáltató felel meg teljesen az alkalmazottak elvárásainak.
Készen áll a kezdésre?
A belső HR partnerekkel való szoros együttműködés, felmérések és kérdőívek használata, és egy HR szolgáltató vállalattal való együttműködés mind hasznos segítség lehet ahhoz, hogy olyan juttatásokat kínálhassunk, amelyek az alkalmazottak és a vállalat számára is a legfontosabb értéket jelentik.
Ha nem így teszünk, veszélyes kockázatot vállalunk – és elszalaszthatjuk azt a tehetséget, aki előremozdíthatná a vállalatot. Kattintson és tudja meg, hogyan oldhatja meg a Randstad vállalata szakemberproblémáit!